صفدر نیازی: محدودیت منابع آبی، امنیت غذایی را به چالش می کشد

پایگاه خبری Da1news: صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی: مهمترین چالش در جهان بحث امنیت غذایی است و با توجه به محدودیت منابع آبی این چالش روز به روز پررنگ‌تر می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی Da1news به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از انجام طرح اندازه‌گیری آب مصرفی محصولات زراعی و باغی با مشارکت موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی خبر داد و گفت: نتایج اجرای این پروژه که بر روی ۳۸ محصول زراعی و باغی در کشور انجام شد، قابل ارائه به مجلس شورای اسلامی، وزارت نیرو و سایر نهادهای ذی‌ربط در راستای مدیریت آب کشاورزی است.

صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در بیستمین گردهمایی سالانه موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی که با حضور برخی مدیران اجرایی و بخش تحقیقات در کرج برگزار شد، با اعلام این که تحقیقات باید کاربردی باشد و مورد استفاده کشاورزی و استقبال کشاورزان قرار گیرد، گفت: هم‌اکنون مهمترین چالش در جهان بحث امنیت غذایی است و با توجه به محدودیت منابع آبی این چالش روز به روز پررنگ‌تر می‌شود.

وی افزود: ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است و بهره‌وری در منابع پایه موجب رشد تولید و افزایش ضریب امنیت غذایی می‌شود.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به طرح اندازه‌گیری آب مصرفی محصولات زراعی و باغی که با مشارکت موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و نظارت معاونت آب و خاک انجام شد، گفت: نتایج اجرای این پروژه که بر روی ۳۸ محصول زراعی و باغی در کشور انجام شد، قابل ارائه به مجلس شورای اسلامی، وزارت نیرو و سایر نهادهای ذی‌ربط در راستای مدیریت آب کشاورزی است.

وی با تاکید بر همگرایی و همکاری بیشتر بخش تحقیقات و اجرا به منظور دستیابی به توسعه پایدار افزود: بخش کشاورزی مظلوم واقع شده است و این مظلومیت در قانون بودجه و برنامه پیشنهادی هفتم توسعه نمایان است و محققان باید کمک کنند تا از مظلومیت بخش کشاورزی دفاع شود.

نیازی با تاکید بر بررسی راهکارهای افزایش بهره‌وری گفت: اثربخشی طرح‌ها و پروژه‌ها باید قابل ملاحظه و عینی باشد، باید کشاورز در سرمایه‌گذاری‌های انجام شده سهیم شود تا در حفظ و نگهداری زیرساخت‌ها کمک کند.

وی افزود: وزیر نیرو اخیرا در خصوص برداشت ۱۱ برابری برخی چاه‌های کشاورزی اظهار نظر کرده است، اینکه این بحث مربوط به چه تعداد از چاه‌های کشور است جای تامل دارد لیکن برای برون‌رفت از این موضوع تحویل حجمی آب تنها راه‌حل می‌باشد، تحویل حجمی آب در برنامه‌های دوم تا ششم توسعه تاکید شده لیکن هنوز بر جای مانده است.

این مقام مسوول گفت: کشاورز، بهره‌بردار و مسوولان بخش کشاورزی باید بدانند که چه میزان آب را در چه زمان و مکانی تحویل می‌گیرند تا نسبت به برنامه‌ریزی تولید و تولید حداکثری اقدام کنند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به اتمام بخشی از پروژه‌های بزرگ آب و خاک در کشور اشاره کرد و گفت: فاز اول طرح ۵۵۰ هزارهکتاری خوزستان و ایلام با وسعت ۲۹۵ هزار هکتار و عملیات اجرایی ۱۲۷ هزار هکتار طرح شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور به اتمام رسیده و تحویل بهره‌بردار شده است.

وی افزود: تامین اعتبار برای شروع فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام در دست پیگیری و انجام است و امسال فاز دوم این طرح عظیم ملی آغاز می‌شود و برای تکمیل ۱۰۰ هزار هکتار باقیمانده طرح شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور یک میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی اختصاص یافته است.

لازم به ذکر است؛ در این نشست مدیران کل دفاتر تخصصی معاونت آب و خاک، معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی، رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و جمع کثیری از محققان بخش کشاورزی حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *