رفع تداخلات شش میلیون هکتار از اراضی کشور به پایان رسیده است

پایگاه خبری Da1news: رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: تا کنون ۱۶ میلیون هکتار از اراضی کشور مشمول طرح رفع تداخلات اراضی شده اند که رفع تداخل ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از آن انجام شده است.

به گزارش اخبار کشاورزی Da1news به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور اراضی کشور به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، رضا افلاطونی در حاشیه اولین نشست شورای پیشگیری از تخریب و حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی این استان در سال ۱۴۰۲ در شیراز تصریح کرد: تثبیت مالکیت اشخاص و صدور اسناد اراضی کشاورزی به نام کشاورزان و حفظ کاربری اراضی کشاورزی دو محور اصلی ماموریت های سازمان امور اراضی کشور است.
این مقام مسئول با بیان اینکه برای صدور اسناد اراضی کشاورزی اولین اقدام رفع تداخلات اراضی کشاوزری است که در سطح کشور در حال انجامست، اظهار کرد: در حوزه صدور اسناد اراضی کشاورزی تقریبا برای بیش از ۶میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور سند مالکیت صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه صدور اسناد مابقی اراضی در دستور کار است که با سرعت و دقت بیشتر با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پیگیری می شود، ابراز کرد: می بایست هر کاربری را به محل خودش سوق دهیم واضح تر اینکه واحدهای صنعتی باید در شهرک های صنعتی و واحدهای کشاورزی در شهرک های کشاورزی متمرکز شوند.
او با بیان اینکه صنایع تبدیلی، گلخانه ها، مجتمع های دامداری و حتی گردشگری کشاورزی از جمله واحد های حوزه کشاورزی هستند، اضافه کرد: سازمان امور اراضی کشور که متولی واگذاری زمین و همچنین صدور مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی است در این زمینه ها هیچ محدودیتی ندارد.
افلاطونی با تاکید بر اینکه اگر در هر استان و هر شهرستان برابر ضوابط درخواست هایی برای شهرک های صنعتی، کشاورزی و گردشگری واصل شود حتما رسیدگی می شود، افزود: اگر درخواست ها برای واگذاری باشد زمینش را تامین می کنیم و اگر صدور مجوز تغییر کاربری باشد آن را انجام می دهیم.
رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه در عرصه کل کشور کمتر از ۱۱ درصد از اراضی برای کشاورزی است، گفت: اراضی درجه یک و دو ما در سطح کشور حدود ۵ میلیون هکتار است لذا ما بایستی آن کاربری های صنعتی، کشاورزی، گردشگری و خدماتی را در جای خودش مستقر کنیم و اراضی درجه یک و دو خودمان را حفاظت کنیم.
او با اشاره به اینکه ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید که بحث رفع تداخلات است در سال ۱۳۹۴ تصویب شده است، تصریح کرد: از اوایل سال ۱۴۰۰فرایند رفع تداخلات در استان فارس سرعت گرفت و در سال ۱۴۰۱ اقدامات خوبی انجام شد اگر با همین شکل ادامه یابد امیدواریم رفع تداخلات اراضی استان فارس در مدت یک سال آینده به اتمام برسد.
این مقام مسئول با بیان اینکه یک سری اقدامات ایجابی باید انجام شود یعنی نیاز مردم را ببینیم که همان باغ شهر ها و باغ ویلاها هستند که معمولا مصرف گردشگری دارند، اظهار کرد: ما باید در درجه اول نیاز مردم را تامین کنیم که از طریق همان مجتمع های گردشگری رفع می شود.
به گفته وی؛ در مقابل اقدام مذکور باید از هرگونه تغییرکاربری غیرمجاز به هر شکل و سیاقی که هست با عزم راسخ و محکم جلوگیری کرد. باید حواسمان باشد که اراضی کشاورزی محدود هستند و یک منبع تجدید ناپذیر به شمار می آیند.
افلاطونی با نقل قول این جمله از مقام معظم رهبری که “حفاظت از خاک از آب مهم تر است چرا که آب را می توانیم از جای دیگر تامین کنیم ولی خاک را نمی توانیم” تاکید کرد: بر همین مبنا بایستی با مدیریت صحیح هم از روش های ایجابی که دادن مجوزهای مجتمع های گردشگری است و هم اقدامات سلبی که مقابله و پیشگیر با تغییرکاربری است بهره بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *