جلیلی مقدم خبر داد: سند تفاهم همکاری با فیلیپین در زمینه قرنطینه گیاهی نهایی شد

پایگاه خبری DA1news: سند یادداشت تفاهم بازرسی و قرنطینه گیاهی بین سازمان حفظ نباتات جمهوری اسلامی ایران و دپارتمان کشاورزی جمهوری فیلیپین پاراف ( امضای موقت) شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، در آستانه شصتمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فیلیپین با هدف افزایش تعاملات و حجم تجاری دو کشور سند یادداشت تفاهم بازرسی و قرنطینه گیاهی بین سازمان حفظ نباتات جمهوری اسلامی ایران و دپارتمان کشاورزی جمهوری فیلیپین پاراف ( امضای موقت) شد.

به پایه این گزارش گزارش در این جلسه که با حضور خانم دکتر جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، معاون کنترل آفات سازمان مدیرکل دفتر قرنطینه ،مدیر تدوین ضوابط و استاندارهای ، مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان، مشاور رئیس سازمان در امور دیپلماسی، مشاور و مدیر حراست سازمان، معاون مدیرکل دفتر پیش آگاهی، نماینده وزارت امور خارجه و نماینده دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی از طرف جمهوری اسلامی ایران و سفیر و معاون وزیر کشاورزی کشور فیلیپین برگزار شد، سرکار خانم دکتر جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تاکید بر توسعه روابط در حوزه قرنطینه و حفظ نباتات دو کشور اظهار کرد از مسائل مهم بخش کشاورزی، مبحث امنیت غذایی است و بخشی از پایداری امنیت غذایی وابسته به تجارت و مبادلات محصولات کشاورزی است.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور به نهایی سازی سند یادداشت تفاهم همکاری در زمینه قرنطینه گیاهی اشاره کرد و گفت: کشور فیلیپین نیاز به بسیاری از میوه‌ها و خشکبار از جمله سیب، کیوی، مرکبات و پسته دارد و ما قابلیت صادرات این محصولات را به این کشور داریم.

خانم دکتر جلیلی مقدم با اذعان بر اینکه زمینه واردات محصولاتی همچون انبه از فیلیپین وجود دارد، افزود: واردات محصولاتی همچون انبه مستلزم اعزام تیمی کارشناسی از کشورمان جهت تکمیل پروسه تحلیل خطر بررسی‌های تکمیلی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد که امضای سند یادداشت تفاهم اخیر بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فیلیپین فصل جدیدی در ارتباط دو کشور در حوزه کشاورزی را رقم خواهد زد و در این راستا برای برگزاری جلسات حضوری و وبیناری جهت برطرف شدن ابهامات سازمان حفظ نباتات جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی می‌کند.

معاون دپارتمان کشاورزی جمهوری فیلیپین نیز ضمن تبریک روز زن ، از اینکه خانمها در کشور جمهوری اسلامی ایران در سمت های بالای مدیریتی حضور دارند ابراز خوشحالی نمود.

وی با بیان اینکه ایران و فیلیپین روابط و تعاملات خوبی با هم دارند اظهار امیدواری کرد که با گسترش روابط تجاری در حوزه کشاورزی روابط پایداری با هم رقم بزنند

وی افزود تمرکز بر بخش کشاورزی به علت ظرفیت‌های زیاد همکاری سبب افزایش حجم تجارت بین دو کشور می‌شود و با امضای یادداشت تفاهم‌ها در حوزه کشاورزی به استانداردها در کنترل آفات و سلامت و امنیت غذایی می رسیم.

گفتنی است در پایان جلسه سند یادداشت تفاهم همکاری‌های مشترک در زمینه بازرسی و قرنطینه گیاهی میان سازمان حفظ نباتات کشور و دپارتمان کشاورزی جمهوری فیلیپین پاراف (امضای موقت) شد.