کارشناسان هشدار می دهند؛ تلفات بالا به دلیل بیماری قارچی

پایگاه خبری DA1news: کارشناسان هشدار می دهند که عفونت های قارچی محصولات، امنیت غذایی جهانی را تهدید می کند. تلفات محصول به دلیل عفونت های قارچی بسیار زیاد است و وضعیت احتمالا بدتر می شود. برای محافظت از محصولات زراعی جهان در برابر بیماری های قارچی، رویکرد واحدتری مورد نیاز است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از سایت rural21، در سرتاسر جهان، علیرغم استفاده گسترده از ضد قارچ ها، تولیدکنندگان سالانه بین 10 تا 23 درصد از محصولات خود را به دلیل عفونت قارچی از دست می دهند. 10 تا 20 درصد دیگر پس از برداشت تلف می شود. در تفسیری در Nature که در ماه مه 2023 منتشر شد، دانشگاهیان پیش‌بینی می‌کنند که این ارقام بدتر می‌شوند زیرا گرمایش جهانی به این معنی است که عفونت‌های قارچی به‌طور پیوسته به سمت قطب‌ها حرکت می‌کنند، و این نشان می‌دهد که کشورهای بیشتری احتمالاً شاهد شیوع بالاتر عفونت‌های قارچی هستند که به برداشت‌ها آسیب می‌زند.

پرورش دهندگان قبلاً عفونت زنگ ساقه گندم – که معمولاً در مناطق گرمسیری رخ می دهد – در ایرلند و انگلیس گزارش کرده اند. کارشناسان همچنین هشدار می‌دهند که تحمل دماهای بالاتر در قارچ‌ها می‌تواند احتمال پاتوژن‌های فرصت‌طلب ساکن در خاک را برای میزبان‌های رازک افزایش دهد و حیوانات یا انسان‌ها را آلوده کند.

انتظار می‌رود امنیت غذایی در سراسر جهان با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه شود، زیرا افزایش جمعیت به معنای تقاضای بیشتر است. در میان پنج محصول مهم کالری برنج، گندم، ذرت (ذرت)، لوبیا سویا و سیب زمینی، عفونت های قارچی باعث تلفات می شود که برابر با غذای کافی برای تامین روزانه 2000 کالری برای حدود 600 میلیون تا 4000 میلیون نفر به مدت یک سال است.

قارچ ها فوق العاده انعطاف پذیر هستند

این تفسیر یک “طوفان کامل” را برجسته می کند که باعث گسترش سریع عفونت های قارچی می شود. یکی از عوامل این واقعیت است که قارچ‌ها به‌طور باورنکردنی انعطاف‌پذیر هستند و تا ۴۰ سال در خاک زنده می‌مانند، با هاگ‌های موجود در هوا که می‌توانند بین قاره‌ها حرکت کنند. علاوه بر این، آنها بسیار سازگار هستند، با تنوع ژنتیکی “فوق العاده” بین و بین گونه ها. شیوه‌های کشاورزی مدرن مستلزم مناطق وسیعی از محصولات یکنواخت ژنتیکی است که زمینه‌های ایده‌آلی برای تغذیه و پرورش چنین گروهی از موجودات پربار و در حال تکامل را فراهم می‌کند. آنها همچنین به خوبی برای تکامل فراتر از ابزارهای سنتی برای کنترل گسترش خود مجهز هستند. استفاده گسترده از درمان‌های ضد قارچی که یک فرآیند سلولی قارچی را هدف قرار می‌دهند به این معنی است که قارچ‌ها می‌توانند در برابر این قارچ‌کش‌ها مقاومت کنند، به طوری که دیگر مؤثر نیستند. این امر کشاورزان را مجبور به استفاده از غلظت‌های بالاتر قارچ‌کش در تلاش برای کنترل عفونت می‌کند که می‌تواند سرعت توسعه مقاومت را تسریع کند.

حفاظت از محصولات زراعی جهان در برابر بیماری های قارچی

با این حال، دلایلی برای امیدواری وجود دارد. در سال 2020، تیمی از دانشگاه اکستر/بریتانیا شیمی جدیدی را کشف کردند که می‌تواند راه را برای نوع جدیدی از استراتژی ضد قارچی با هدف قرار دادن مکانیسم‌های مختلف هموار کند، بنابراین ایجاد مقاومت برای قارچ‌ها بسیار سخت‌تر می‌شود. پس از یک مطالعه در دانمارک که با کاشت مخلوط بذری که حامل طیف وسیعی از ژن‌های مقاوم در برابر عفونت قارچی هستند، نشان داد که روش‌های کشاورزی نیز ممکن است کلید تغییر باشد. فناوری همچنین ممکن است با هوش مصنوعی، علم شهروندی و ابزارهای سنجش از راه دور مانند هواپیماهای بدون سرنشین که امکان تشخیص و کنترل زودهنگام شیوع را فراهم می‌کنند، حیاتی باشد.

به طور کلی، پژوهشگران استدلال می‌کنند که حفاظت از محصولات جهان در برابر بیماری‌های قارچی نیازمند رویکردی بسیار واحدتر است که کشاورزان، صنعت کشاورزی، پرورش دهندگان نباتات، زیست‌شناسان، دولت‌ها، سیاست‌گذاران و سرمایه‌گذاران را گرد هم می‌آورد.

 

منبع: rural21

ترجمه: ناظم رامتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *