چالش ها و مشکلات طرح توسعه روستایی در دولت چهاردهم 

پایگاه خبری DA1news: میزگرد تخصصی توسعه روستایی و دولت چهاردهم برگزار شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، میزگرد الزامات و راهکارهای اجرایی توسعه روستایی در برنامه هفتم پیشرفت با محوریت سازماندهی مدیریت توسعه روستایی کشور و برنامه ریزی توسعه مسکن روستایی با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاهی و روسای اجرایی به همت انجمن علمی توسعه روستایی ایران برگزار میشود.

توسعه روستاها یک بحث کلیدی

به گزارش خبرنگار ما در ابتدای این نشست حبیب جباری معاون امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه به اهمیت توسعه روستاها اشاره کرد و گفت: توسعه روستاها یک بحث کلیدی است و اگر سیاستها و برنامه ها ساماندهی و یکپارچه نباشد با چالش های برخورد خواهد کرد.

جباری افزود: اگر ساماندهی و یکپارچگی نهادها، سازمان صورت نگیرد وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی آن نمی تواند به اهداف آن دست بیابد.

حکمرانی قوی و قانونی

در ادامه این میزگرد سیدوحید سعادت معاون سرمایه گذاری معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری  با اشاره به طرح ایجاد معاونت توسعه روستا و سازمان توسعه روستایی گفت: ایجاد و راه اندازی معاونت توسعه روستاو سازمان توسعه روستایی با قانون اساسی کشور مغایرتی ندارد.

سعادت افزود: اقتصاد روستا تنها وابسته  منوط به کشاورزی نیست و وزارت جهاد به تنهایی نمی تواند متلی توسعه روستایی باشد.

وی ادامه داد: در روستاها صنایع، معادن نیز سهم بسزای در اقتصاد آن دارند.

معاون سرمایه گذاری معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری افزود: سازمانی قوی عمل می کند که هسته حکمرانی قوی و قانونی داشته باشد و روستا هم از این اصل مستثنی نبوده و زمانی هسته مرکزی قوی در دهستان ها بوجود بیایید می تواند قوی تر عمل کند.

عدم مطالعه و شناخت عشایر 

مهدی میزبان جانشین رییس و معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایری کشور دیگر سخنران میزگرد تخصصی توسعه روستایی گفت: هیچ دانشگاه و استادی نیست که به مسائل عشایر اشراف کامل داشته باشد.

میزبان اظهار داشت: و باید اشاره کنم هیچگونه مطالعه ای در خصوص عشایر صورت نگرفته است و اگر با راه اندازی سازمان توسعه روستایی و ادغام و زیر نظر بر  آن به سازمان امور عشایری صورت بگیرد، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یک وزارتخانه بخشی چگونه می تواند این سازمان های درهم تنیده را مدیریت کند.

وی ادامه داد: سازمان توسعه روستایی آیا سیاستگذار است و یا اجرایی؟ این سازمان چه بودجه ای داشته و آن بودجه از چه منابع تخصیص داده می شود.

میزبان اضافه کرد و گفت: باید بدانیم که در اصل روستا و عاشیر تفاوتهای زیادی دارند، روستا ساکن است و عشایر رونده و در حرکت و توسعه در عشایر و مولفه ها و ساختار آن با روستا تفاوت دارد.

روستا برش افقی از جامعه

ذبیح اله ترابی استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز طی سخنانی کوتاه روستا را برش افقی از جامعه دانست و گفت: روستا تنها یک بخش نیست و برشی افقی از کشور است و نباید شهر  و روستا را هاز هم جدا ببینیم.

ترابی اظهار داشت: نباید تمامی مشکلات روستا را سازمانی که در یک وزارتخانه ادغام شده است حل و فصل کند و این غیر ممکن است چرا که یک سازمان توانایی حل مسائل و مشکلات روستا را ندارد.

وی افزود: به نظر من دخالت دولت در روستاها یک عقبگرد به دهه 60 است و باید گفت که بعد از تمامی سیاستها و برنامه ها و سپردن امور به روستاهایی که مردم نهاد عمل کردند کاری است که به سرانجام نخواهد انجامید.

عشایر به حاشیه رانده شده

اسماعیل زیارتی سرپرست مرکز پژوهش و آموزش شورای عالی استان ها طی سخنانی گفت: 40 سال است که خدمات و زیرساخت ها به روستا برده شده است.

زیارتی افزود: باید سیاستها و برنامه ها بازآفرینی شود و در این میان مشکل اصلی ما عدم یکپارچگی در سیاستگذاری و تصمیم گیرها در توسعه روستاها است.

وی گفت: مشکل ما تشکیل یک سازمان نیست چرا که اگر با ایجاد یک سازمان موفقیت در پی داشت سازمان امور عشایر که از سال 1353 راه اندازی شده بود، عشایر به حاشیه رانده نمی شدند.

زیارتی اقتدار را از الزامات یک سازمان دانست و گفت: اقتدار یکی از الزامات تشکیل یک سازمان است و سازمانی که زیر مجموعه یک سازمان دیگری است اقتدار کافی در علکرد نخواهد داشت.

برنامه هفتم لازم الاجرا است

مجتبی پالوج برنامه هفتم را آغاز بحث توسعه روستا در دولت دانست.

مجتبی پالوج قائم مقام موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی با حضور در میزگرد تخصصی توسعه روستایی در دولت چهارهم گفت: کشور در چارچوب برنامه توسعه حرکت می کند و با شروع برنامه هفتم بحث توسعه روستا مدنظر دولت قرار گرفت.

وی افزود: توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستا طبق برنامه هفتم لازم الاجرا است و باید ساختار مناسب در توسعه روستا محقق شود و در نتیجه بایستی از قوانین مصوب اطاعت و اجرایی شود.

****

در ادامه شرکت کنندگان در این میزگرد به ارائه نظرات و پیشنهادات خود و همچنین موانع و چالش های پیش رو در اجرای توسعه روسایی در دولت و همچنین ایجاد سازمان توسعه روستایی پرداختند.