مشکل ما همواره در تامین و توزیع کودهای پتاسه و فسفاته است

Da1news: رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور نسبت به کم‌مصرفی کود و فقر خاک‌های کشاورزی به لحاظ مواد مغذی هشدار داد و گفت: کودهای مورد نیاز به ویژه فسفاته و پتاسه باید در راستای غنی‌سازی خاک کشاورزی و افزایش عملکرد تولید تامین و مصرف شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی و به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، هادی اسد رحمانی افزود: کود مورد نیاز اراضی کشاورزی سالانه حدود ۵ میلیون تن است که نزدیک به ۴.۵ میلیون تن آن را کودهای نیتروژنی، پتاسه و فسفاته تشکیل می‌دهد.

وی اظهار داشت: علاوه بر این ۵ میلیون تن کود از انواع کودهای شیمیایی، در برآورد سالانه این موسسه نزدیک به ۱.۵ میلیون تن انواع کودهای آلی و زیستی نیز لحاظ شده است.

اسدی رحمانی با اشاره به این که ایران تولید کننده کود اوره است، تصریح کرد: هیچ‌گاه در تامین کود اوره برای مصرف کشاورزی مشکلی نداشته‌ایم و مشکل ما همواره در تامین و توزیع کودهای پتاسه و فسفاته می‌باشد.

وی ادامه داد: طی سه سال اخیر، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در تولید کودهای پتاسه و فسفاته ورود پیدا کرده‌اند و بخشی از افزایش عملکرد گندم در سال گذشته نیز به علت بهبود مصرف کود فسفاته و پتاسه بوده است.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با بیان این که خاک‌های کشاورزی کشور با کم‌مصرفی کود مواجه‌اند، میانگین مصرف کود در دنیا را ۱۳۰ کیلوگرم در هکتار و در ایران نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ کیلوگرم در هکتار عنوان کرد.

وی گفت: داده‌های طرح پایش کمی و کیفی خاک و آب کشاورزی این موسسه نشان می‌دهد میزان فسفر نزدیک به ۷۰ درصد خاک‌های کشاورزی کمتر از حد بحرانی می‌باشد و این عدد در مورد پتاسیم نیز حدود ۵۰ درصد تخمین زده شده است.

وی اذعان داشت: این موسسه، طرح بزرگی با عنوان پایش کمی و کیفی خاک و آب کشاورزی دارد که براساس آن در ۳ هزار پایگاه مطالعاتی، خاک‌های کشاورزی کشور نمونه‌برداری و آنالیز شده و داده‌های ارزشمندی از وضعیت خاک‌های کشور حاصل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *