با سموم كم خطر، با كیفیت و دارای حداقل دوره كارنس

پایگاه خبری DA1news: سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور از رویکرد این سازمان در تنوع بخشی به سبد آفت کش های شیمیایی با سموم کم خطر، با کیفیت و دارای حداقل دوره کارنس خبر داد.
نشست رئیس و اعضای هیات مدیره انجمن وارد کنندگان سم و کود با دکتر رنجبر اقدم، سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور با حضور معاون کنترل آفات و مدیران مربوطه سازمان در سالن سپهر برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور، در این جلسه که با هدف بحث و تبادل نظر در حوزه آفت کش های وارداتی برگزار شد سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور ضمن خوش آمدگی به رئیس و اعضای هیت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود اظهار داشت: حضور شما و همکاری با سازمان حفظ نباتات کشور بسیار ارزنده و ارزشمند است امید است با همفکری و تعاملات بیشتر شاهد اتفاقات تاثیر گذاری درحفظ و ارتقای سلامت محصولات کشاورزی باشیم چرا که این امر رابطه مستقیمی با اقتصاد و سفره های هموطنانمان دارد .

دکتر رنجبر اقدم اجرای برنامه مدیریت تلفیقی آفات را یکی از وظایف و برنامه های سازمان برشمرد و گفت: نگاه سازمان به حوزه آفت کش ها بعنوان یکی از اجزای مهم در جورچین مدیریت تلفیقی آفات است که رابطه ی مستقیمی با کنترل شیمیایی دارد.

وی تاکید کرد: کنترل شیمیایی جایگاه به سزایی در مدیریت تلفیقی آفات ،سلامت جامعه و اقتصاد دارد. برنامه مدیریت تلفیقی و همپای آن کنترل شیمیایی در یک کشور زمانی موفق است که واردات ، تولیدات و مصرف آفت کش ها مطابق قوانین بین المللی و طبق چارچوب های علمی و ضوابط قانونی برنامه ریزی و اجرا شود.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشوربر نظارت همه جانبه از مرحله واردات تا مصرف سموم تاکید کرد و گفت: بررسی های بعمل آمده نشان دهنده اینست که اضافه شدن غیر منطقی و بدون برنامه ریزی سموم به سبد آفت کش های کشور، بیشتر بودن تعداد فروشگاههای عرضه سموم نسبت به کلینیک های گیاهپزشکی و انسکتاریوم ها که نقش تشخیص آفات، تجویز و کنترل آفات را دارند و ضعف درحوزه ترویج و آموزش، سبب مصرف نا مناسب آفت کش ها (عدم مصرف بهینه سموم چه در میزان مصرف و چه در زمان کنترل)شده است . اینجاست نقش خطیر نظارتی ما مشخص می شود که با پایش و نظارت بر واردات، تولید، عرضه و بکارگیری آفت کش ها، ضامن سلامت محصولات کشاورزی شویم.

دکتر رنجبراقدم از برروز رسانی رویکرد ثبت برند در سازمان حفظ نباتات کشورخبر داد و اظهار داشت: تسهیل در واردات، ثبت و صدور مجوز ها، کمکی به حل مشکل نمی کند باید در این مساله ضابطه مند وارد شد. در رویکرد ثبت سموم ،فرایند ثبت برند بروز رسانی و بازنگری می شود و کلیه سموم باید شناسنامه داشته باشند.

دکتر رنجبر اقدم با اعلام این خبر که علاقمند به ارتقا و تنوع بخشی در سبد آفت کش ها هستیم گفت: در تجارت سم و آفت کش نباید تنها سمومی تصویب و وارد عررصه شوند که بازار مصرف وسیعی دارند یا اینکه صرفاً برای محصولات خاصی در نظر گرفته شوند، می بایست نگاه جامع به تمام محصولات و عوامل خسارت زا داشته باشیم.

وی تاکید کرد: رویکردمان تنوع بخشی به سبد آفت کش های کشور با هدف تصویب سموم کم خطر، با کیفیت و واجد حداقل دوره کارنس و ملاحظات زیست محیطی وبا در نظر گرفتن کلیه گروه‌های هدف و ارزیابی میزان خطردر حوزه آفت کش ها باشد.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه این سازمان ر از شرکت‌های تخصصی و افراد فعال و حرفه ای در این حوزه حمایت می کند تصریح کرد: با هدف افزایش تولید محصولات کشاورزی با کیفیت، واردات سموم را از منابع با استانداردهای بالا و درجه یک قرار دهید.

وی افزود: در واگذاری امور به بخش خصوصی، سازمان حاکمیتی حفظ نباتات کشور نظارت عالیه دارد و در این راستا نباید تعارض منافع پیش بیاید

دکتر رنجبر اقدم در پایان بر تشکیل اتاق های فکر با همکاری انجمن های واردکنندگان و تولید کنندگان آفت کش های شیمیایی تاکید کرد و خاطر نشان کرد با تشکیل اتاق های فکر که متشکل از کارشناسان خبره، دانشگاهیان، انجمن ها و صاحب اندیشه این بخش هستند ساختاری ایجاد خواهیم کرد که منجر به خط دهی درستی در صنعت آفت کش ها خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *