آفتاب سوختگی و آسیب‌های مكانیكی و زودخندانی پسته

پایگاه خبری آسیب‌های مکانیکی زودخندانی و ایجاد ترک خوردگی نامنظم روی پوست مهمترین عوامل نفوذ قارچ‌های مولد زهرابه افلاتوکسین به درون میوه پسته هستند همچنین آفتاب سوختگی، عامل افزایش پوكی پسته خواهد شد

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، همزمان با روز ملی پسته اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان در خصوص آلودگی ها و مشکلات تولید و برداشت پسته توضیحاتی دادند که در پی خواهید خواند:

نفوذ قارچ‌های مولد زهرابه افلاتوکسین

آسیب‌های مکانیکی زودخندانی و ایجاد ترک خوردگی نامنظم روی پوست مهمترین عوامل نفوذ قارچ‌های مولد زهرابه افلاتوکسین به درون میوه پسته هستند.
ترک خوردگی پوست سبز پسته می‌تواند تحت تأثیر عواملی چون عدم رعایت فاصله کاشت درختان و تراکم درخت در واحد سطح، عدم انجام عملیات هرس اصولی درختان، عدم استفاده از پایه و پیوندک مناسب، عدم رعایت اصول بهداشت کف باغ، فعالیت حشرات، نوک زدن پرندگان، کمبود عناصر غذایی، تنش آبی در اواخر فصل بهار و تأخیر در برداشت محصول باشد.

مهمترین عوامل اثرگذار بر بالا بردن امکان آلودگی و افزایش سرعت رشد قارچ‌های مولد زهرابه آفلاتوکسین؛ رطوبت، دما و زمان است، برداشت سریع محصول، تهویه مناسب و حمل سریع پسته تازه برداشت شده از محیط باغ به ترمینال فرآوری پسته می‌تواند به کاهش آلودگی محصول کمک کند.

هرس شاخه‌های نزدیک به زمین به منظور از بین بردن امکان تماس دانه‌های پسته با خاک، تمیز نگه داشتن کف باغ از بقایای آلی که میزبان رشد قارچ آسپرژیلوس هستند، تغذیه مناسب درختان پسته با توجه به نیاز گیاه به منظور افزایش مقاومت درختان، انجام دورهای منظم آبیاری متناسب با نیاز آبی گیاه به ویژه در اواخر فصل بهار، مبارزه صحیح و اصولی با آفاتی مانند کرم کراش که به پوست سبز پسته آسیب می‌زنند، دور کردن پرندگان از محیط باغ در هنگام نزدیک شدن به فصل برداشت میوه و برداشت به هنگام محصول در نقطه فیزیولوژیکی رسیدگی میوه از جمله راهکارهای جلوگیری از آلودگی پسته است.

آفتاب سوختگی، عامل افزایش پوكی محصول پسته
تولید میوه‌های پوک (بدون مغز) در پسته در اثر عدم انجام گرده افشانی در زمان گلدهی (پارتنوکارپی) و توقف رشد جنین (سقط جنین) در زمان تشکیل و رشد مغز در ماه‌های تیر و مرداد ایجاد می‌شود.
تولید میوه‌های پوک (بدون مغز) در پسته در اثر عدم انجام گرده افشانی در زمان گلدهی (پارتنو کارپی) و توقف رشد جنین (سقط جنین) در زمان تشکیل و رشد مغز در ماه‌های تیر و مرداد ایجاد می‌شود.

اکثر میوه‌های پوک پسته در نتیجه سقط جنین به وجود می آیند و عوامل مختلفی از جمله افزایش دمای محیط (آفتاب سوختگی) در زمان رشد و تکمیل مغز میوه (تیر و مرداد)، کمبود مواد غذایی، کمبود آب آبیاری و گاهاً خسارت آفاتی از جمله زنبور مغزخوار و پسیل پسته بر درصد ایجاد پوکی در ارقام مختلف پسته مؤثر هستند.

با توجه به افزایش دمای بیش از حد هوا (۴۸-۴۷ درجه سانتی گراد)، تکرار تعداد روزهای با دمای بالا در دوره رشد مغز (بیش از ۴۰ روز با دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتی گراد در تیر و مردادماه) و افزایش شدت تابش نور خورشید، آفتاب سوختگی عامل اصلی افزایش درصد پوکی محصول پسته در سال جاری است.

قطعی مکرر برق الکتروموتورهای کشاورزی در روزهای گرم سال باعث افزایش دور آبیاری، افزایش تبخیر و تعرق و افزایش نیاز آبی شده که خسارت آفتاب سوختگی را تشدید و باعث ایجاد آفتاب سوختگی و افزایش درصد پوکی شده است.

درصد پوکی ارقام مختلف در شرایط طبیعی حدود ۱۵ تا ۱۰ درصد بوده و افزایش درصد بیشتر از این مقدار مربوط به خسارت آفتاب سوختگی و مدیریت نگهداری است.

درصد پوکی محصول پسته سال جاری ٢٠ تا 40 درصد در مناطق مختلف با توجه به ارقام مختلف و مدیریت‌های نگهداری متغیر بوده و علائم شاخص آفتاب سوختگی ایجاد لکه‌های سیاه رنگ در پوست رویی میوه و توقف رشد مغز در مراحل مختلف می‌باشد که مغزهای سقط شده به رنگ قهوه‌ای و سیاه رنگ در آمده است.

معمولاً درصد میوه‌های خسارت دیده پسته در اثر این پدیده در نیمه‌های غربی و در قسمت انتهایی تاج درخت که بیشتر در معرض آفتاب شدید ظهر و بعد از ظهر قرار دارند، بیشتر است.

 

منبع: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کرمان