اخلاق در کشاورزی و غذا؛ منافع آیندگان، مسیری برای تعادل

پایگاه خبری DA1news: گردهمایی اولین همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، گردهمایی اولین همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا در جهت شناسایی و تاثیر برپایی این همایش در سازمان تات برگزار شد.

حجت الاسلام ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تلاش در احیای اخلاق در کشاورزی را  در راستای تحقق سند امنیت غذایی دانست.

ربانی خطاب به حاضرین در این جلسه گفت: شما پیشگامان امنیت هستید و بدون حضور عالمانه و پیش برنده شما، تامین امنیت غذایی محقق نخواهد شد.

در ادامه این گردهمایی سخنرانان به اهمیت و جایگاه اخلاق در کلیه ارکان تولید کشاورزی و غذا پرداختند.

منافع آیندگان با رعایت اخلاق

اسکندر زند دبیر کمیسیون اخلاق در کشاورزی و غذا گفت: حفظ منافع آیندگان مهمترین اصل در تمامی فعالیت های کشاورزی است.

زند افزود: با افزایش جمعیت در جهان موجب شده است که انسانها منابع بیشتری را از زمین استفاده کند و با درنظر گرفتن این موضوع که منابع زمین بی پایان نبود و روزی این منابع تمام خواهد شد، بنابر این باید به گونه از منابع استفاده شود که برای نسل های آینده باقی بماند.

دبیر کمیسیون اخلاق در کشاورزی و غذا گفت: اخلاق حکم می کند که تمامی فعالیت هایی که روی کره زمین انجام می شود بخصوص در بخش کشاورزی، به نحوی باشد که منافع آیندگان به خطر نیافتند.

وی مهمترین منابع را آب و خاک دانست و گفت: مهمترین منابعی که استفاده می شود آب و خاک است و باید سعی کنیم آسیبی به این دو منبع  مهم نرسد و محصولاتی که با این منابع در اختبار مردم قرار می گیرد باید از سلامت و قیمت مناسبی برخوردار باشد.

 

اخلاق مسیری برای تعادل 

مهدی خلج عضو کمیسیون اخلاق در کشاورزی و غذا در وزارت جهاد کشاورزی در این گردهمایی طی سخنانی گفت: روند سریع جهانی در تامین غذا، رشد جمعیت جهانی، تامین غذا، یک دغدغه بین المللی شده است.

خلج افزود: با افزایش جمعیت و تولید بیشتر، تعریف بهتری از غذا بوجود آمد که سلامت غذا، کافی بودن و مفید بودن آن مطرح شد.

وی اظهار داشت: تامین غذا بیشتر موجب شد فشار بیشتری بر طبیعت، خاک و افزایش استفاده از آب، جنگل زدایی و بیابانزایی و در نهایت تغییرات اقلیمی را موجب شد.

خلج تصریح کرد: با در نظر گرفتم تمامی تغییراتی جمعیتی، اقلیمی، اکولوژیک و تولید روزافزون محصولات، موجب شد رعایت اصول اخلاقی در روند تولید مدنظر گرفته شود.

وی صنعتی شدن کشاورزی را به حاشیه رفتن تولیدکنندگان خرده دانست و گفت: همراه با جهانی شدن تولید و صنعتی شدن کشاورزی و حمایتهای مالی و دراختیار گرفتن فناوریهای نوین باعث شد، روستانشینان و کشاورزان خرده پا به حاشیه بروند.

خلج به حاشیه نشینی کشاورزان خرده پا را معضل دانست و افزود: حاشیه نشینی کشاورزان خرده پا و رشد تولیدات صنعتی  موجب یکنواختی تولیدات دامی، طیور و گیاهی شده است، و این یکنواختی تنوع زیستی و تولیدی و ژنی را از بین برد.

عضو کمیسیون اخلاق در کشاورزی و غذا گفت: با در نظر گرفتن تمامی مشکلات پیش آمده که ناشی از صنعتی شدن، تغییرات اقلیمی، عدم تنوع ژنی و زیستی، رعایت اصول اخلاقی در کشاورزی و غذا در جهان مطرح شد.

وی رعایت اصول اخلاق در تولید را با اهمیت دانست و افزود: اخلاق کمک می کند که تمامی سطح تولید صنعتی و خرد در یک سطح در نظر گرفته شود و با برقراری تعادل در استفاده از فناوریها و نابرابریها  در مسیری قرار بگیریم که در کنار رفع گرسنگی، غذای سالم و کافی تولید شود.