موج گرما و سیل؛ قیمت ها برای چای خورها افزایش می یابد؟!

پایگاه خبری DA1news: رویدادهای شدید آب و هوایی مانند سیل و خشکسالی به ویژه در تولید چای مخرب هستند، زیرا این محصول اغلب برای نیازهای آبی خود تنها به باران متکی است و امکانات کمی برای آبیاری و فرآوری آب دارد.

به گزارش گروه بین الملل اخبار روزانه کشاورزی، موج گرما و سیل تأثیر بسیار مضری بر تولید چای هند داشته است، به طوری که گرمای بیش از حد در ماه می و به دنبال آن سیل در آسام به سطح تولید رسید. در نتیجه تخمین زده می شود که قیمت متوسط ​​چای می تواند تا یک پنجم افزایش یابد.

طبق گزارش Palais des Thes، در حال حاضر، چین، هند، سریلانکا و کنیا بزرگترین کشورهای تولیدکننده چای در جهان هستند که حدود 75 درصد از عرضه جهانی را به خود اختصاص می دهند.

در زمان نگارش این مقاله، یک کیلوگرم چای 223.46 INR (2.47 یورو) بود که از ابتدای امسال بیش از 47 درصد افزایش داشته است. بر اساس سال به سال، قیمت چای حدود 22 درصد افزایش یافته است.

در ماه مه امسال، تولید چای هند از 130.56 میلیون کیلوگرم در ماه می 2023 به 90.92 میلیون کیلوگرم کاهش یافت. این کمترین رقم ماه مه برای این کشور در بیش از 10 سال گذشته بود.

تصمیم دولت هند برای ممنوعیت استفاده از 20 آفت کش نیز به شدت به افزایش قیمت چای کمک می کند، زیرا چندین خریداران بار دیگر چای هندی می خرند. پیش از این، تعدادی از کشورها صادرات چای هند را به دلیل میزان بالای سموم دفع آفات در برخی از انواع آن رد می کردند.

برخی از خریداران کلیدی چای هند اعضای کشورهای مشترک المنافع (CIS) هستند که شامل ارمنستان، بلاروس، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، مولداوی، قرقیزستان، تاجیکستان، روسیه، اوکراین، ترکمنستان و ازبکستان است.

چندین رد صادرات چای از این کشورها صورت گرفت، اما به دنبال ممنوعیت سموم دفع آفات، تقاضا برای چای هندی بار دیگر افزایش یافت. با این حال، تولید همچنان به دلیل این تصمیم به طور قابل توجهی متضرر می شود، به طوری که تعدادی از چای کاران باید برای یافتن جایگزین های آفت کش تلاش کنند.

تغییرات شدید آب و هوا و آب و هوا منجر به برداشت کم چای می شود
یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر تولید چای در سراسر جهان، آب و هوای شدید و تأثیرات تدریجی تغییرات آب و هوایی، مانند بارندگی غیر فصلی، سیل، خشکسالی، موج گرما و یخبندان است.

بارندگی زیاد به ویژه برای گیاهان چای که از گیاهان آب باران محسوب می شوند بسیار مخرب است. این بدان معنی است که مزارع چای معمولاً برای نیازهای آبی خود فقط به آب باران وابسته هستند و آب فرآوری یا سیستم های آبیاری کمی دارند. افزایش بارندگی همچنین می تواند منجر به فرسایش خاک و شیب شود و به کل مزارع آسیب برساند و کشاورزان را با سطح کلی کاشت کمتری مواجه کند.

در نتیجه، هم در زمان بارندگی زیاد و هم در زمان کم باران، برداشت محصول می تواند به شدت آسیب ببیند و تولیدکنندگان چای با ابزارهای جایگزین کمی باقی می مانند.

یخ زدگی همچنین می تواند برای گیاهان چای بسیار خطرناک باشد، زیرا برگ ها ابتدا زیر وزن یخبندان می ریزند، سپس در نهایت یخ می زنند و می شکند و منجر به درصد زیادی از بین رفتن برگ ها می شود. این اغلب در رواندا و بخش‌هایی از چین دیده می‌شود.

عوامل دیگری که تولید محصول و افزایش قیمت چای را کاهش می‌دهند، خشکسالی است که بر هند و چین تأثیر می‌گذارد، که اغلب می‌تواند باعث افزایش گرد و غبار روی گیاهان چای شود و جلوی تابش آفتاب را بگیرد. دمای بالاتر همچنین می تواند آفات بیشتری را که به گیاهان حمله می کنند تشویق کند.

در ادامه این خط، اثرات مستمر تغییرات آب و هوایی می تواند به طور بالقوه منجر به بزرگتر شدن دریاچه های یخچالی شود و در نتیجه باعث کاهش مناطق رشد مزارع چای شود. به طور مشابه، مناطق همیشه منجمد نیز می‌توانند شاهد ناپایداری بیشتر زمین باشند که منجر به بهمن‌های سنگی و فرسایش خاک در مناطق بالاتر می‌شود.

همه اینها احتمالاً به دلیل کاهش مساحت زمین یا رویدادهای آب و هوایی غیرفصلی و شدید، مزارع و محصولات چای را در معرض خطر قرار می دهند.

نه تنها این، بلکه این رویدادهای آب و هوایی نیز می توانند باعث تغییر در ترکیب شیمیایی برگ های چای و در نتیجه تغییر طعم آن ها شوند. این می تواند منجر به تغییر غیرقابل پیش بینی و کاهش در خریداران و بازارهای چای نیز شود.

Arbor Teas در وب‌سایت خود می‌گوید: «بعضی کشورها (به‌ویژه ژاپن) طرح‌هایی را برای رسیدگی به چالش‌های تولید چای در مواجهه با تغییرات اقلیمی طراحی کرده‌اند. و در حالی که ژاپن ممکن است در واقع منابع و فن آوری لازم برای انطباق صنعت چای خود را با آب و هوای گرمتر داشته باشد، ممکن است این موضوع برای سایر مناطق گفته نشود.

«در پایان روز، ادامه گرمایش جهانی باعث می‌شود که تولید چای‌های باکیفیت سخت‌تر و گران‌تر شود. هم کیفیت و هم کمیت تولید کاهش می‌یابد (یا حداقل نامنظم‌تر می‌شود)، و به لطف منحنی عرضه و تقاضا، این به معنای افزایش قیمت چای برای مصرف‌کننده خواهد بود.»

آیا حفظ گیاهان چای وحشی راه حلی است؟
اگرچه تأثیر مداوم تغییرات آب و هوایی برای مبارزه بسیار بزرگ به نظر می رسد، هنوز راه های مختلفی وجود دارد که کشاورزان چای می توانند از محصولات و معیشت خود محافظت کنند.

یکی از این روش ها مدیریت تلفیقی علف های هرز با استفاده از روش های بدون علف کش مانند مالچ، محصولات پوششی و تناوب زراعی به منظور تامین مواد مغذی خاک است. این امر در درازمدت می تواند منجر به مقاومت بهتر به خشکی، بهبود سلامت خاک، افزایش عملکرد محصول و همچنین صرفه جویی پولی شود، زیرا به کودهای شیمیایی و علف کش کمتر نیاز است.

این همچنین می تواند بهره وری را افزایش دهد و به کاهش استفاده از آفت کش ها و همچنین بهبود پوشش جنگلی و کاهش تجاوز به جنگل کمک کند. به نوبه خود، طعم چای نیز احتمالاً تا حد زیادی افزایش می یابد.

راه دیگر برای محافظت از کیفیت چای، حفظ گیاهان چای وحشی و جنگل های زراعی است. Agroforestry یک تکنیک مدیریت زمین است که اساساً درختان را با محصولات کشاورزی در یک قطعه زمین ترکیب می کند، بنابراین منجر به رشد محصولات در یک منطقه وحشی تر و در نتیجه از نظر اکولوژیکی متنوع تر می شود.

معمولاً کشاورزان کشاورزی از آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌های بسیار کمتری نیز استفاده می‌کنند، و ترجیح می‌دهند که محصولات را با کمترین مداخله ممکن رشد دهند، نه در مزارع با دقت نگهداری شده. به این ترتیب، این گیاهان چای منابعی را برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی ایجاد می‌کنند و معمولاً برگ‌هایی با کیفیت بالاتر دارند.

از سوی دیگر، مزارع چای که به صورت تک کشت، یعنی به عنوان تنها محصول در یک قطعه زمین کشاورزی کشت می شوند، معمولاً در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیرتر هستند. جنگل‌های زراعی نیز برای مقابله با آفات و الگوهای ناهموار بارندگی مجهزتر هستند.

 

ترجمه: ناهید حسینی