جزئیات شرایط ثبت‌نام در سامانه خدمات غیرحضوری تامین‌اجتماعی

پایگاه خبری DA1news: سازمان تامین اجتماعی با راه‌اندازی سامانه خدمات غیرحضوری ۴۴ خدمت از مجموع خدمات سازمانی را به صورت غیرحضوری ارائه می‌دهد؛ اما نحوه ثبت‌نام در این سامانه و نیز ثبت درخواست نامنویسی اشخاص تبعی بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر سازمان چگونه است؟

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، مطابق با آخرین آمارها ۴ میلیون و ۷۶ هزار و ۷۰۰ نفر به‌عنوان مستمری‌بگیر اصلی و ۳ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۷۴۹ نفر در قالب مستمری‌بگیر تبعی و در مجموع ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۴۹ نفر به عنوان مستمری‌بگیر تامین اجتماعی از مقررات حمایتی این سازمان بیمه‌گر برخوردار می‌شوند.

جمعیتی که با راه‌اندازی سامانه خدمات غیرحضوری و نیز برنامه کاربردی «تأمین من» (اپلیکشین رسمی مرتبط با خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی) امروزه ۴۴ خدمت از مجموع خدمات تامین اجتماعی را به صورت غیرحضوری و بدون نیاز به مراجعه به شعب و کارگزاری‌های تامین اجتماعی دریافت می‌کنند؛ اما به‌منظور بهره‌مندی از خدمات این سامانه در گام نخست باید ثبت‌نام انجام شود.

برای ثبت‌نام در این سامانه (سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی) نیز بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی باید به نشانی es.tamin.ir مراجعه کرده و گزینه ثبت‌نام را انتخاب کنند؛ سپس با مطالعه موارد ذکرشده و در صورت نیاز استفاده از راهنمای ثبت‌نام «کد ملی» خود را به صورت ۱۰ رقم پیوسته و بدون فاصله وارد کنند.

در گام بعد این جمعیت باید شماره همراه خود را به صورت ۱۱ رقمی و ثبت صفر آغازین آن وارد کنند؛ این شماره تلفن باید حتما به نام خود متقاضی باشد؛ پس از ثبت شماره همراه بیمه‌شده بر روی گزینه مرحله بعد کلیک کرده و در این بخش اطلاعات هویتی خود را در قسمت‌های مربوطه وارد می‌کند؛ برای ثبت تاریخ تولد نیز متقاضی باید تاریخ تولد خود را تایپ کرده یا از تقویم سمت چپ استفاده کند.

بیمه‌شده پس از ثبت اطلاعات به مرحله بعد رفته و در این مرحله پست الکترونیک خود (ایمیل) را در صورت تمایل وارد و سپس گذرواژه موردنظر را مطابق با شرایط ذکرشده وارد (انتخاب) می‌کند؛ به عنوان مثال، گذر واژه انتخابی نباید شامل نام، نام خانوادگی و شماره ملی باشد.

در بخش نمایش گذرواژه می‌توان از صحت رمز انتخابی نیز اطمینان حاصل کرد؛ در این بخش اطلاعات ثبت‌شده جهت بازبینی نمایش داده می‌شود و بیمه‌شده در صورت صحت روی گزینه تائید و ارسال درخواست کلیک می‌کند.

براساس ثبت‌نام انجام شده پیامکی برای متقاضی ثبت‌نام (بیمه‌شده) ارسال شده و در صورت موفقیت‌آمیز بودن ثبت‌نام، پیامک تائید و در غیر این صورت پیامکی مبنی بر مراجعه متقاضی به شعبه مربوطه ضمن همراه داشتن مدارک هویتی ارسال خواهد شد.

بیمه‌شده پس از مطالعه پیام سیستم بر روی دکمه تائید کلیک کرده و ثبت‌نام به پایان خواهد رسید و بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر می‌تواند با ورود به این سامانه از کلیه خدمات غیرحضوری سازمان تامین‌اجتماعی استفاده کند.

اما ثبت درخواست غیرحضوری نامنویسی افراد تبعی بیمه‌شده/مستمری‌بگیر چگونه است؟

درخواست نامنویسی غیرحضوری اشخاص تبعی بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر به منزله فرصتی برای بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران بازنشسته و ازکارافتاده کلی است که می‌توانند با استفاده از آن برای نامنویسی افراد تحت تکفل خود اقدام کنند.

براساس قانون تامین اجتماعی، درخواست نامنویسی غیرحضوری اشخاص تبعی در مورد اعضای درجه یک خانواده بیمه‌شده/مستمری‌بگیر (صرفا همسر یا شوهر، فرزندان و پدر ومادر) در صورت احراز شرایط قانونی و پس از استعلام برخط از پایگاه سازمان ثبت احوال قابل پذیرش است.

براساس قانون تامین اجتماعی، درخواست نامنویسی غیرحضوری اشخاص تبعی در مورد اعضای درجه یک خانواده بیمه‌شده/مستمری‌بگیر (همسر یا شوهر، فرزندان و پدر و مادر) در صورت احراز شرایط قانونی و پس از استعلام برخط از پایگاه سازمان ثبت احوال کشور قابل پذیرش است.

مقررات و شرایط اختصاصی مربوط به درخواست نامنویسی شوهر یا همسر، فرزندان و نیز پدر یا مادر فرد بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر تابع ضوابط قانون تامین اجتماعی در هر مورد و در سایت سازمان تامین اجتماعی هم قابل مشاهده و دریافت است.

ورود به بخش مشاهده و ثبت افراد تبعی از طریق منوی بیمه‌شدگان/ خدمات نامنویسی/ مشاهده و ثبت افراد تبعی توسط بیمه‌شده اصلی، انتخاب گزینه «اضافه کردن فرد جدید تحت پوشش»، ورود کد ملی، تاریخ تولد و نسبت فرد تبعی، انتخاب گزینه «دریافت اطلاعات از سازمان ثبت احوال» (در صورت صحت اطلاعات ثبت‌شده، نام، نام خانوادگی و نام پدر فرد تبعی به صورت خودکار نمایش داده می‌شود) تکمیل سایر اطلاعات مورد نیاز، بارگذاری مدارک مورد نیاز و انتخاب گزینه “تائید و ادامه” برای تکمیل درخواست از مراحل ثبت درخواست غیرحضوری نامنویسی افراد تبعی بیمه‌شده/مستمری‌بگیر محسوب می‌شود.

مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک سازمان تامین اجتماعی (در صورتی که بیمه‌شده قبلا در سامانه نام‌برده ثبت‌نام نکرده باشد) در گام نخست باید با عبور از مراحل مشخص شده برای ثبت‌نام در سامانه همراه شده باشد.

مدیرکل ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تامین‌اجتماعی نیز پیش از این در گفت وگو با ایرنا اظهار کرده بود: ارائه خدمات غیرحضوری سازمان‌ها موجب کاهش تردد در سطح شهر، کاهش آلودگی، کاهش هزینه‌های رفت وآمد، افزایش آرامش و اطمینان در جامعه می‌شود و به صورت غیرمستقیم، نتایج مثبتی را برای ذینفعان و نیز ارتقای حکمرانی خواهد داشت.

«محمد منصور عظیم‌زاده اردبیلی» گفته بود: یکی از راهبردهای اصلی سازمان تامین اجتماعی هم در حوزه سامانه ارتباطات و نظارت مردمی یا «سی آر ام» ارائه پاسخگویی یکسان و بهنگام است و کارکنان این حوزه براساس قوانین و بخشنامه‌ها آموزش می‌بینند و سپس با بیمه‌شدگان ارتباط برقرار می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به افزایش میزان ثبت درخواست‌ مخاطبان تامین‌اجتماعی در این حوزه طی سال‌های اخیر اعلام کرده بود که سازمان به منظور پاسخ‌دهی سریع به مخاطبان، یک زمان‌بندی در نظر گرفته است؛ این بازه زمانی در حوزه بیمه‌ای سه روز و در حوزه درمانی هفت روز است. کارکنان این بخش باید طی زمان تعیین شده سوالات و ابهامات مردمی را پاسخ دهند تا درخواست بیمه‌شده منقضی نشود.

مطابق با «ماده ۱۳» قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، یک الزام برای موسسات مشمول قانون درنظر گرفته شده است که براساس آن مجموعه‌های مذکور باید ماهیت و فوریت و ضرورت اطلاعات درخواستی را درنظر داشته باشند و در سریع‌ترین زمان ممکن به درخواست‌ها پاسخ دهند.

بنا بر اعلام مدیرکل ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تامین‌اجتماعی بر این اساس پاسخگویی به سوالات مردمی به طور کل نمی‌تواند بیش از ۱۰ روز کاری به طول انجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *