سازگاری با تغییرات آب و هوایی در مناطق کوهستانی

پایگاه خبری DA1news: از هر هشت نفر در سراسر جهان یک نفر در مناطق کوهستانی زندگی می کند. این مناطق آب شیرین نیمی از جمعیت جهان را تامین می کنند. آنها خانه بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری هستند که در هیچ جای دیگری یافت نمی شوند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، مناطق کوهستانی این اکوسیستم های ظریف با تهدیدات شدید تغییرات آب و هوایی روبرو هستند. پروژه “Adaptation@Altitude” با بودجه SDC از چهار منطقه کوهستانی با تجزیه و تحلیل داده های علمی تغییرات آب و هوا، توسعه و تکرار استراتژی های سازگاری متناسب با محلی، و اطمینان از در نظر گرفتن نیازهای خاص مناطق کوهستانی در فرآیندهای تصمیم گیری سیاسی، پشتیبانی می کند.
سوئیس به عنوان یک کشور آلپ با محیط تحقیقاتی برجسته، موقعیت خوبی برای کمک به سایر مناطق کوهستانی در سازگاری با تغییرات آب و هوایی دارد.

چهار منطقه، یک هدف

در سال 2019، سازمان همکاری توسعه سوئیس (SDC) پروژه فرامنطقه ای “Adaptation@Altitude” را آغاز کرد که تعداد زیادی از شرکای اجرایی و تحقیقاتی جهانی، منطقه ای و محلی را گرد هم می آورد. در سراسر چهار منطقه کوهستانی – شرق آفریقا، آند، قفقاز جنوبی و هندوکش-هیمالیا – از تلاش‌ها برای توسعه رویکردهای سیستمی برای افزایش انعطاف‌پذیری جمعیت‌ها و محیط‌ها در برابر اثرات نامطلوب تغییرات آب و هوایی حمایت می‌کند. از طریق استفاده پایدارتر از منابع طبیعی و اقدامات پیشگیرانه کاهش خطر بلایا، این مناطق باید بتوانند اثرات تغییرات آب و هوایی را بهتر کاهش دهند.

تجربه سایر ابتکارات اقلیمی نشان می‌دهد که استراتژی‌های سازگاری منطقه‌ای به ویژه مؤثر هستند، زیرا جوامع درون یک منطقه با چالش‌های مشابهی روبرو هستند و اغلب منابع فرامرزی مانند آب یا مرتع را به اشتراک می‌گذارند. در عین حال، تبادل دانش بین مناطق مختلف کوهستانی امکان بحث در مورد مشکلات و الگوهای موفقیت، یادگیری از یکدیگر و صحبت با یک صدا در فرآیندهای بین المللی را فراهم می کند.

تخصص دانشگاه‌های سوئیس و استفاده اولویت‌دار از فناوری‌های دیجیتال – یکی از محورهای کلیدی استراتژی IC 2021-24 – سهم مهمی در اندازه‌گیری دقیق و تحلیل علمی تغییرات آب و هوا دارد. برای مقابله با این نقاط ورودی متنوع و حوزه های عمل، پروژه از چهار جزء مکمل تشکیل شده است.

جزء 1: داده های صوتی به عنوان پیش نیاز برای اقدامات آگاهانه

از آنجایی که تغییرات آب و هوایی در اکوسیستم ها به طور متفاوتی ظاهر می شود، استراتژی های سازگاری باید با شرایط محلی تنظیم شوند. بنابراین بستن شکاف های دانش در مورد تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر مناطق کوهستانی با داده های صوتی بسیار مهم است. ابتکار تحقیقات کوهستان، یک شبکه علمی شامل دانشگاه برن سوئیس، با ارائه دسترسی به داده‌های ایستگاه‌های نظارت در چهار منطقه پروژه از طریق یک پورتال، به این تلاش کمک می‌کند.

مولفه 2: تقویت گفتگو بین علم، عمل و سیاست

اطمینان از شنیده شدن صدای جوامع کوهستانی در فرآیندهای برنامه ریزی بسیار مهم است. با این حال، این اغلب نادیده گرفته شده است، زیرا نمایندگان آنها در دسترسی به حوزه های تصمیم گیری به دلیل انزوای جغرافیایی و چالش های اجتماعی-اقتصادی مانند فقر با موانعی روبرو هستند.

به عنوان بخشی از این پروژه، کانال های تبادل با سیاست گذاران در سطوح منطقه ای و ملی آغاز یا تقویت شد. این امر امکان گنجاندن مسائل مربوط به مناطق کوهستانی را در برنامه های اقدام ملی فراهم کرد.

مولفه 3: انتشار راهبردهای سازگاری اثبات شده علمی

افرادی که در کشاورزی کار می کنند روزانه تغییرات آب و هوایی را تجربه می کنند و دانش عملی گسترده ای در مورد سازگاری با شرایط آب و هوایی و آب و هوایی دارند. با جمع آوری، تجزیه و تحلیل و انتشار سیستماتیک این دانش، سایر جوامع و مناطق می توانند از این بینش ها بهره مند شوند.

با مشارکت دانشگاه ژنو، یک پایگاه داده جهانی به نام “پرتال راه حل ها” برای این منظور ایجاد شده است. در حال حاضر، این پلتفرم بیش از 100 ورودی دارد. در مناطق خاصی مانند آند از سال 2022، “جامعه های عمل” با حمایت سازمان های بین المللی مانند برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد پدید آمده است.

مولفه 4: لنگر انداختن نیازهای مناطق کوهستانی در مجامع جهانی آب و هوا

اصول اصلی سیاست آب و هوا در مذاکرات آب و هوای سازمان ملل ایجاد شده است، که در میان عوامل دیگر، با تجزیه و تحلیل علمی هیئت بین دولتی بسیار تأثیرگذار در تغییرات آب و هوا (IPCC) آگاه می شود. با این حال، نیازهای خاص مناطق کوهستانی، با توجه به اهمیت آنها برای تامین آب شیرین و تنوع زیستی جهان، تاکنون به آن توجهی که در گفتگوهای جهانی نیاز دارند، نشده است.

انبوهی از داده های جامد جمع آوری شده از طریق این پروژه به افشای این نقاط کور در گفتمان آب و هوا کمک کرده است.

اولویت های آینده پروژه

یک ارزیابی خارجی در سال 2023 تأثیر متقابل منسجم چهار مؤلفه «Adaptation@Altitude» را تأیید کرد. ابتکارات موثر و قابل مشاهده بین المللی برای تقویت تاب آوری مناطق کوهستانی در برابر تغییرات آب و هوایی وجود دارد. یکی از عوامل مهم در موفقیت پروژه، حمایت گسترده در سطوح محلی، منطقه ای و بین المللی است.

با توجه به ارتباط روزافزون آن در میان تسریع تغییرات آب و هوایی، این پروژه تحت استراتژی جدید IC 2025-28 ادامه خواهد یافت. مرحله دوم (2024-27) اولویت بندی حوزه های زیر است:

– ادغام مکانیسم‌های تسهیم دانش، مانند «جامعه‌های عمل»
– ارزیابی علمی اثربخشی راهبردهای سازگاری و تحلیل رویکردها برای اجرای سیستماتیک و بلندمدت آنها در عمل
– پیگیری راه حل های تامین مالی بلندمدت برای اطمینان از پایداری مالی پروژه فراتر از حمایت SDC

ترجمه: ناهید حسینی

منبع: www.rural21.com