دستورالعمل اجرایی مدیریت آفات و بیماری های چغندر قند تهیه و تدوین شد

پایگاه خبری DA1news: دستورالعمـل اجرایی مدیریت آفات و بیماری های چغندر قند توسط همکاران دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات تهیه و تـدوین و در سایت سازمان بارگذاری گردید
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه خبری سازمان حفظ نباتات کشور، چغندر قند میزبانی جذاب برای بسیاری از آفات و بیماری‌ها است که در اندام‌های هوایی و ناحیه غده خسارات سنگینی را ایجاد می­کنند. از آنجایی‌که این گیاه صنعتی نقش بسیار مهمی در تأمین شکر و در پی آن صنایع غذایی دارد، هرگونه خسارت به آن می‌تواند صدمات فراوانی را به چرخه اقتصادی وارد نماید بنابراین در بسیاری از کشورهای دنیا از این محصول همانند محصولات استراتژیک دیگر مانند ذرت و گندم در مقابل عوامل خسارت زای گیاهی به‌شدت محافظت می‌گردد.

با توجه به تنوع آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی و اقلیم­های مختلف کشت چغندر قند، این محصول از گذشته های دور با آسیب آفات و عوامل بیماریزای گیاهی و علف­های هرز بطور گسترده مواجه بوده است. در همین راستا کاربرد آفت­کش­ها در دهه­های اخیر با توجه به نابودی بسیاری از دشمنان طبیعی آفات و مقاوم شدن تعداد زیادی از آفات و ظهور و بروز آفات جدید و نهایتاً آسیب دیدگی محیط زیست بر شدت این مشکل افزوده است. عواملی خسارتزای چغندر قند در مزارع و انبارها علاوه بر کاهش کمیت به کیفیت و سلامت مواد غذایی نیز آسیب می­رسانند. حال با توجه به افزایش جمعیت و نیاز روزافزون به مواد غذایی و سهل نبودن توسعه منابع تولید، ایجاب می­کند که علاوه بر بهره وری بیشتر از منابع تولید، خسارت کمی و کیفی ناشی از عوامل خسارت زای گیاهی تا حد امکان کاهش داده شود. مدیریت تلفیقی (IPM) رویکردی است برای دستیابی پایدار به مدیریت آفات، بیماری­ها و علف­های هرز از طریق ترکیب روش­های مبارزه شیمیایی، فیزیکی، بیولوژیکی و زراعی برای به حداقل رساندن خطرات اقتصادی، سلامتی عمومی و محیط زیست که در مقایسه با استفاده از یک استراتژی کنترل به تنهایی، بسیار موثرتر می باشد.

بنابراین IPM رویکردی موثر، مقرون به صرفه و ترکیبی پایدار از روش­های کنترل عوامل خسارت زا به شمار می رود که موفقیت آن مستلزم شناخت جامع فنولوژی گیاه چغندر قند، بیولوژی عوامل خسارتزا، اقلیم و تاثیر شیوه های مدیریت عوامل خسارتزا در این محصول می باشد.

در همین راستا با توجه به اهمیت موضوع دســـتورالعمـل اجرایی مدیریت آفات و بیماری های چغندر قند توســـط همکاران دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات تهیه و تـدوین گردیـد.

نشــریه فوق در ســایت سازمـان حفـظ نباتـات در قســمت معـاونت کنترل آفات، بخش دفتر پیش آگاهی و باکس دستورالعمل هاي زراعی بارگذاري شده است.

برای دسترسی به دستورالعمل فوق اینجا کلیک کنید.