مبارزه با علف های هرز با کاشت شبدر در کنار جو 

پایگاه خبری DA1news: شبدر در مزارع جو از گرده افشان ها حمایت می کند و علف های هرز را سرکوب می کند

به گزارش گروه علمی اخبار روزانه کشاورزی، کشت مخلوط غلات با حبوباتی مانند شبدر پتانسیل زیادی برای ایجاد تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی بیشتر در مزارع کشاورزی دارد.

مخلوط‌های گیاهی زیر کاشته شده را می‌توان برای حمایت از کنترل طبیعی آفات طراحی کرد، اما در حال حاضر، مزایای آن بدون هیچ گونه ضرری قابل توجه است.

برای تولید غذا به روشی پایدار، ما باید تنوع زیستی را حفظ کرده و خدمات اکوسیستمی را در کشاورزی تسهیل کنیم. یکی از راه های افزایش تنوع در مزرعه، کشت مخلوط با حبوبات است. با این حال، ما نمی دانیم که این روش چقدر برای گرده افشانی و کنترل آفات طبیعی مفید است.

کاشت شبدر در کنار جو

محققان SLU این موضوع را با کاشت کم جو با مخلوطی از سه شبدر سالانه مورد مطالعه قرار دادند.

هانا فریبرگ می‌گوید: ما چندین شاخص خدمات اکوسیستم زیرزمینی و بالای زمین مربوط به نیتروژن معدنی خاک، کنترل علف‌های هرز قابل کشت، گرده‌افشانی، فشار بیماری‌ها و آفات، کنترل طبیعی آفات و عملکرد محصول را بررسی کردیم.

گرده افشان بیشتر و ریشه خوار کمتر
کاشت جو با شبدر منجر به علف های هرز کمتر، گل های بیشتر و در نتیجه گرده افشان بیشتر شد.

– همچنین کاهش نماتدهایی که از ریشه در کرت های زیر کشت تغذیه می کنند، مشاهده شد. با این حال، فعالیت عنکبوت کمتری وجود داشت و محتوای نیتروژن در جو تا حدودی کمتر از کرت های شاهد بود. ماریا ویکتافت می گوید که بیماری های ریشه، آسیب های آفات، کنترل طبیعی آفات و عملکرد محصول تحت تأثیر قرار نگرفتند.

مخلوط‌های گیاهی را می‌توان برای تأثیر بهتر طراحی کرد
این مطالعه نشان می‌دهد که کاشت شبدر یکساله، علف‌های هرز را سرکوب می‌کند و از گرده‌افشان‌ها حمایت می‌کند، بدون اینکه عملکرد محصول را کاهش دهد یا زمین را از تولید زراعی خارج کند.

اولا لاندین می‌گوید: سیستم کشت مخلوط ما هنوز پتانسیل بهبود برای دستیابی به سطوح بالاتری از سیستم کشت چندکاره را دارد، اما در مقایسه با کشت تک محصولی پیشرفت‌های واضحی را نشان می‌دهد.

Fabian Boetzl نتیجه می‌گیرد که مخلوط‌های گیاهی که در زیر کاشته شده‌اند می‌توانند برای حمایت از طیف وسیع‌تری از گرده‌افشان‌ها و بهره‌مندی از کنترل طبیعی آفات برای به دست آوردن مزایای بیشتر در سیستم کشت، طراحی شوند.

 

ترجمه: ن. حسینی