طرح اصلاح باغات گردو در شهرستان میامی عملیاتی می شود

پایگاه خبری DA1news: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی از اصلاح باغات گردو و یکسان سازی ارقام عملیات سرشاخه کاری در این شهرستان خبر داد

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، محمدحسینی گفت: طرح اصلاح باغات گردو و یکسان سازی ارقام عملیات سرشاخه کاری در سطح سه هکتار از باغات دیم شهرستان در منطقه کالپوش،روستای دشت شاد در حال انجام است.

حسینی عنوان کرد: در سرشاخه کاری درختان گردو، با اصلاح و تعویض تاج درختان دارای میوه نامرغوب با ژنوتیپ‌های برتر، افزایش عملکرد و کیفیت محصول را پس از عملیات سرشاخه کاری و تغییر ژنوتیپ خواهیم داشت.

وی افزود: از مزایای سرشاخه کاری علاوه بر افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرمای دیر رس بهاره و دیر گل دهی، مواردی مانند افزایش کیفیت محصول، کوتاه شدن تاج درخت، برداشت آسان ترمحصول و کاهش قابل توجه هزینه کارگری، امکان عملیات مکانیزه برداشت، افزایش درآمد باغداران گردو و اقتصادی‌تر شدن تولید گردو، افزایش تولید محصول گردو با مغز سفید، افزایش درصد مغز نسبت به پوست، یکنواختی محصول و بازارپسند بودن آن، از دیگر مزایای سرشاخه کاری درختان گردو می‌باشد.

محمدحسینی گفت: یکی از راههای جلوگیری از سرمازدگی باغات گردو ، استفاده از سرشاخه کاری گردو و اصلاح ژنوتیپ های زودگل بذری با ژنوتیپ های دیر گل می باشد.

این مقام مسئول گفت: پیوند سرشاخه کاری گردو یا عمل تغییر تاج درختان مسن به فعالیتی گفته می شود که با پیوند نوع رقم تاج درخت را تغییر داده و با این کار کیفیت و میزان عملکرد درخت افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: برای انجام عملیات سرشاخه‌کاری در باغات مذکور از ارقام گردو چندلر و فرنور بعنوان پیوندک استفاده می شود.

وی در پایان، هدف از اجرای طرح اصلاح باغ‌ها، جوان‌سازی باغات گردو، کاهش خسارت سرمازدگی، اطمینان از تولید محصول یکنواخت و پربار، و افزایش عملکرد کمی و کیفی محصولات تولیدی است.