رستوران های سبز؛ پایداری در تغذیه و سیستم غذایی

پایگاه خبری DA1news: امروزه رستوران هایی با برند دوستدار محیط زیست با استقبال عمومی برخوردارند و رستوران هایی که از مواد اولیه تازه و اورگانیک استفاده می کنند مورد توجه قرار دارند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، هرگز برای ما ضروری نبوده است که غذایمان قبل از فرود در بشقاب چه مسافتی را از مزرعه تا سفره طی کرده است، اما امروزه بعضی از رستوران ها به دنبال شرایطی هستند که مسافت محصولات غذایی از مبدا تا آشپزخانه کوتاه شده و به دنبال محصولات غذایی محلی هستند.

این رستورانها با خرید از کشاورزان محلی هستند و آشپزی را با مواد اولیه فصل انجام می دهند.
داده های اخیر نشان می دهد که حدود 70 درصد از مصرف کنندگان هنگام خرید غذا و محصولات غذایی، محصولات محلی را ترجیح می دهند.

بعضی از محققان کشاورزی و تغذیه می گویند: ما می‌دانیم که سیستم غذایی ما خراب است و نیاز به تعمیر فوری دارد و اکنون بسیار ضروری‌تر است که ما فکری پایدار در خصوص تغذیه و سیستم آن داشته باشیم.

از این رو مدیران خلاق رستوران ها  تولیدکنندگان مواد غذایی دارای برند به دنبال  تامین و تهیه مواد اولیه در فصل برداشت و بهره برداری  هستند و این یک سفر مداوم است تا اطمینان حاصل شود که غذایی که تولید و سرو می شود اخلاقی و خوشمزه و مقوی باشد. در این بین مصرف کنندگان عاقبت اندیش نیز  به سمت مصرف آگاهانه هستند.

مدیران خلاق غذایی و رستوران ها  نقش حیاتی همکاری بین رستوران ها و تولیدکنندگان را برجسته می دانند.

این رستوران داران  با کشاورزانی کار می کنند که چالش های آنها را درک کنند و در تولید محصولاتی که نه تنها خوشمزه هستند بلکه سازگار با آب و هوا هستند، حمایت می کنند.

بعضی از رستوران ها برای نیل به این موضوع با اجاره و تملک مزارع ، از تکنیک‌های نوآورانه کشاورزی محیط کنترل‌شده (CEA) استفاده می‌کند که شرایط رشد را بهینه کرده و در عین حال اثرات زیست‌محیطی را به حداقل می‌رساند.

در این بین محصولاتی که در فاصله کمی از مصرف کننده قرار دارند، (فلفل، توت فرنگی، گوجه فرنگی یا کدو سبز و … دیگر مواد اولیه در آشپزخانه به دلیل تازه بودن تاثیر خوب و مثبتی بر سیستم غذایی بدن دارند.

از این رو کارشناسان غذایی معنقدند: توانایی ما برای رشد مواد غذایی به صورت محلی بسیار مهم است، به خصوص که زنجیره های تامین در جهان با فشارهای فزاینده ای روبرو هستند.

تحقیقات نشان می دهد که کشاورزی محلی می تواند انتشار گازهای گلخانه ای حمل و نقل را تا 40 درصد کاهش دهد، که با اهداف کاهش ردپای کربن در سراسر زنجیره تامین مواد غذایی هماهنگ است.

نهایتا با پیش بینی افزایش جمعیت جهان، توانایی تامین غذا به صورت محلی برای دستیابی به اهداف پایداری و تضمین امنیت غذایی ضروری است.