توسعه زراعت چوب در استان اردبیل در دستور کار قرار گرفت

به گزارش DA1news: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: با تصویب شورای سیاست‌گذاری توسعه زراعت چوب و هماهنگی‌های بعمل آمده با سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مرتبط توسعه زراعت چوب در این استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، محمود قلی زاده بیش از ۱۰میلیون نهال در استان علاوه بر جلوگیری از احتمال قطع درختان جنگلی، چوب موردنیاز صنایع سلولزی و چوبی برای سالیان سال تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای تامین اصله‌های موردنیاز با بخش خصوصی قرارداد تولید هفت میلیون اصله نهال بسته شده و پس از برگ‌ریزان در بین مردم توزیع خواهد شد، افزود: بانک کشاورزی تسهیلاتی نیز به متقاضیان کشت چوب پرداخت خواهد کرد.

قلی زاده با اشاره به اینکه صنوبر و سایر گونه‌های چوب‌ده در استان کشت خواهد شد، اضافه کرد: شرایط جوی استان زمینه مناسبی برای رشد سریع این نوع درخت در مقایسه با سایر گونه‌های درختان کشت شده در باغ‌های درختان غیرمثمر این منطقه دارد.

وی بیان کرد: با اجرای این طرح تحولی بزرگ در فضای سبز و صنعت چوب استان اردبیل به وجود خواهد آمد چرا که در در هیچ یک از استان‌های کشور با این وسعت نهال کشت نمی‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: کشت چوب توجیه اقتصادی داشته و به صرفه است به طوری که بخش خصوصی تعهد خرید آن را نیز داده و مبلغی نیز برای رشد سالانه به کشت کاران پرداخت خواهد کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل خاطرنشان کرد: زراعت چوب در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و در شمال استان یک هزار هکتار زمین در اختیار سرمایه‌گذار گذاشته شده و مقرر است این طرح در شهرستان‌های دیگر هم شروع شود.

امکان توسعه زراعت چوب تا ۱۰هزار هکتار وجود دارد

وی با اشاره به مشکل کمبود آب در زراعت چوب پارس آباد مغان افزود: این طرح هم اکنون با مشکل کمبود آب مواجه شده و در صورت رفع مشکل آب، قابلیت توسعه زراعت چوب تا سقف ۱۰هزار هکتار در منطقه وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل ادامه داد: آماده حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در زراعت چوب با واگذاری زمین در منطقه هستیم اما لازم است سرمایه گذاران حقوق بهره‌برداران را رعایت کنند ضمن اینکه بحث تامین آب مورد نیاز هم باید مد نظر قرار بگیرد.

قلی زاده اظهار کرد: بهترین روش برای تامین نهاده‌های کارخانه‌های چوب صنعتی، تامین چوب با ایجاد مزرعه چوب است تا جلوی تخریب جنگل و درختان جنگلی در استان گرفته شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح زراعت چوب، تحولی بزرگ در فضای سبز و صنعت چوب استان اردبیل به وجود خواهد آورد، افزود: کشت چوب توجیه اقتصادی داشته و به صرفه است منتهی باید بخش خصوصی تعهد خرید آن را داده و مبلغی نیز برای رشد سالانه به کشت کاران پرداخت کند.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اردبیل با تاکید بر این‌که طبیعت و منابع طبیعی به عنوان ودیعه و امانت الهی در اختیار ما قرار گرفته است، بیان کرد: با توجه به اهمیت و ارزش‌ منابع طبیعی، لازم است اقشار مختلف مردم ضمن استفاده صحیح از این مواهب الهی، نکات ایمنی را نیز رعایت کرده و مراقب این سرمایه‌های خدادادی باشند.

این در حالی است که طی روزهای اخیر به منظور جلوگیری از چوب آلات قاچاق و فروش آن به کارخانه‌های چوب از سوی سودجویان، یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری در مبادی ورودی کارخانه‌های چوب( تولید ام دی اف) مستقر شده است.

بر این اساس و با دستور دادستان مرکز استان و به منظور جلوگیری از قاچاق چوب آلات جنگلی، تیم‌های ثابت یگان حفاظت منابع طبیعی در مبادی ورودی کارخانه‌های تولید چوب (ام دی اف) استان مستقر شده و چوب آلات ورودی به این کارخانه‌ها را کنترل و مورد بررسی قرار می‌دهند.

قلی زاده تاکید کرد: حمل چوب گونه‌های مختلف درختان جنگلی و غیرجنگلی، بدون اخذ مجوز از این اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ممنوع است و در این راستا محموله‌های غیرمجاز به نفع دولت ضبط می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه براساس ضوابط و مقررات، حمل چوب باغی هم نیازمند دریافت مجوز است، گفت: اگر این جابه‌جایی در محدوده هر استان باشد، صدور مجوز برعهده رییس اداره شهرستان و خارج از محدوده استان برعهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیرداری استان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *