علیزاده: استان های جنوب طرح های مستقل و خاص تدوین کنند

پایگاه خبری DA1news: علی علیزاده در جلسه شورای پژوهشی، ضمن تقدیر از تلاش های تحقیقاتی انجام شده در منطقه جنوب کشور، گفت: اقلیم صحارا-سندی، خاص منطقه جنوب است و این اکوسیستم، طرح های تحقیقاتی ویژه خود را می طلبد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، علیزاده در این جلسه اظهار داشت: لازم است روی اولویت های تحقیقاتی منطقه، مانند مانگروها، کهور پاکستانی، کهور ایرانی، مورینگا و سایر گیاهان منطقه جنوب کشور توجه و تمرکز جدی داشته باشیم و تنها نباید به انجام چند طرح ملی، اکتفا کنیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور ضمن تأکید بر استمرار و تداوم طرح های تحقیقاتی مهمی که در گذشته صورت گرفته است، پیشنهاد داد بخش های تحقیقات منابع طبیعی استان های جنوب کشور، خود را ملزم به تدوین و اجرای طرح های مستقل، خاص و مشترک در موضوع های مهم و اولویت دار منطقه صحارا- سندی کنند.

علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به روز رسانی و تداوم طرح های تحقیقاتی قبلی از نظر کیفی، بسیار ضروری است. لذا لازم است نظر بخش های تحقیقات منابع طبیعی مراکز استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان و بلوچستان را به این موضوع جلب کنیم تا درجهت تدوین و اجرای طرح های جدید منطقه ای اقدام کنند.

وی درخصوص موضوع ریزگردها گفت: در گذشته یک کار مهم تحقیقاتی-اجرایی-نظارتی از سوی موسسه در زمینه تثبیت مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی گردوغبار در استان خوزستان انجام شده و لازم است همکاران استانی به کمک ستاد موسسه در قالب طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی، ضمن بررسی تبعات اجرای فاز یک این طرح، نسبت به ادامه فازهای بعدی آن اقدام کنند.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در مورد توسعه اوکالیپتوس کاری در خوزستان گفت: موضوع کاشت و توسعه ارقام مناسب اوکالیپتوس همچنین، توسعه سایردرختان سریع الرشد در استانهای جنوبی، باید از طریق بخش تحقیقات صنوبر و درختان سریع‌الرشد مؤسسه و با همکاری مراکز تحقیقاتی این استان ها مورد پیگیری جدی قرار گیرد. وی ادامه داد: اگر اوکالیپتوس در منطقه جنوب کشور حائز اهمیت است، باید محققینی باشند که دائما روی ابعاد مختلف آن، کارهای پژوهشی و نیز آموزشی و ترویجی انجام دهند.

در این جلسه، سید موسی صادقی گزارش خود تحت عنوان “ارزشیابی پروژه های تحقیقاتی مرکز تحقیقات استان های خوزستان و بوشهر” را به اعضای حاضر درجلسه ارائه داد. وی در این گزارش، ضمن اشاره به وضعیت پژوهشگران بخش تحقیقات منابع طبیعی در این مراکز، به موضوعاتی از جمله: وضعیت طرح ها به تفکیک گرایش های مصوب استان، تعداد طرح های درحال اجرا به نسبت تعداد اعضای هیئت علمی و کارشناسان، تحلیل کلی طرح ها بر اساس بررسی و اقدامات نظارتی، نقاط قوت و ضعف اجرای طرح ها، راهکارها و پیشنهادها برای اصلاح طرح ها همچنین، دستاوردها و اقدامات شاخص بخش مربوطه پرداخت و به پرسش­های مطرح شده پاسخ داد.

گفتنی است جلسه شورای پژوهشی، صبح یکشنبه بیست و هشتم مرداد با حضور علی علیزاده، رئیس مؤسسه؛ خسرو ثاقب طالبی، معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته ها؛ مسعود محمودیان، معاون اداری، مالی و پشتیبانی؛ محمد متینی زاده، مشاور و رئیس حوزه ریاست و سایر اعضای شورا در سالن جلسات مدیریت هماهنگی امور پژوهشی و ارتباطات علمی برگزار شد.