برومندی اعلام کرد: کردستان قطب تولید توت فرنگی در کشور تبدیل کرده است

پایگاه خبری DA1news: معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد : می توان گفت که تقریبا ۵۷ درصد تولید توت فرنگی کشور در استان کردستان است و این کردستان را به قطب تولید توت فرنگی در کشور تبدیل کرده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی معاونت امور باغبانی کشور، محمدمهدی برومندی در همایش بین المللی توت فرنگی که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، گفت: با تنوع اقلیمی بالای کشور و البته اقلیم خشک و نیمه خشک توانسته ایم سالانه قریب به ۱۳۵میلیون تن غذا را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه سالانه ۶ میلیارد دلار از درآمد ارزی کشور از صادرات محصولات کشاورزی است که ۵۰ درصد آن متعلق به محصولات باغبانی است، افزود: در حال حاضر ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی کشور به تولیدات باغبانی تخصیص دارد که این امر ۳۷ درصد اشتغال کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در کشور یک میلیون و ۲۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که ۵۶ هزار هکتار آن در حوزه باغبانی است، اظهار کرد: سالانه بیش از ۴۵۰ هزار تن محصولات باغبانی در کردستان تولید می شود که همین امر کردستان را به یکی از استان های پیشرو در این امر تبدیل کرده است.

برومندی ادامه داد: می توان گفت که تقریبا ۵۷ درصد تولید توت فرنگی کشور در استان کردستان است و این امر کردستان را به قطب تولید توت فرنگی در کشور تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار سطح زیر کشت توت فرنگی در استان کردستان در فضای باز است، یادآور شد: کردستان مازندران گلستان و گیلان به ترتیب در کشور بیشترین تولید توت فرنگی را دادند و این در حالی است که در مجموع تولید سالانه توت فرنگی در کشور ۱۲۰ هزار تن است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بی کرد: متوسط تولید توت فرنگی در دنیا ۲۲ تن است که این امر در استان کردستان ۱۶ تن است و این نوید را می دهد که باید بیش از این در توسعه کشت این محصول عمل کنیم.

برومندی با اشاره به اینکه کردستان پیشتاز تولید تحقیق و ترویج کشت توت فرنگی در کشور است، گفت: مشکلاتی در حوزه کشت توت فرنگی در کردستان و کشور وجود دارد که حل آنها نیاز به اهتمام دانشگاه دارد.

تولید توت فرنگی می تواند راه توسعه کردستان باشد

رئیس دانشگاه کردستان نیز در این همایش با بیان اینکه تولید توت فرنگی یکی از گام هایی است که در توسعه همه جانبه استان و کشور می تواند موثر باشد، اظهار کرد: امیدوارم این همایش پلی برای ترقی علمی و اقتصادی استان کردستان و اقلیم کردستان عراق باشد.

حامد قادرزاده با اشاره به اینکه امروز در کشور به توت فرنگی به عنوان یک محصول با ارزش افزوده بالا توجه می شود، افزود: کردستان در ایران با کشاورزی شناخته شده است اما سهم بالای اشتغال و درآمد ناخالص استان در این بخش جای تامل دارد، لذا به هیچ عنوان این به معنی پیشرفت استان نیست.

وی ادامه داد: سهم اقتصادی استان کردستان از کشاورزی قریب به ۲۵درصد است و این در حالی است که میانگین این امر در کشور ۱۱.۷ درصد است و این مهم نشان از این دارد که باید در این امر تلاش دوچندان صورت گیرد و توسعه پایدار اقتصادی در اولویت باشد.

رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه تولید بالای محصولات کشاورزی در استان کردستان نشان از عدم توسعه در کردستان است، یادآور شد: تولید توت فرنگی یکی از گام هایی است که در توسعه همه جانبه استان و کشور می تواند موثر باشد.

قادرزاده با اشاره به اینکه توسعه بخش کشاورزی می تواند به توسعه دیگر بخش های اقتصادی استان و کشور کمک کند، گفت: کشاورزی را می توان یک فعالیت فصلی دانست.

تمهیدات ایجاد ۳۰۰ هکتار گلخانه در کردستان انجام شده است

در ادامه این همایش رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، اظهار کرد: ارقام جدیدی که به زودی معرفی خواهد شد قطعا در تولید با کیفیت توت فرنگی در استان کردستان موثر خواهد بود.

پیمان اسکندری با بیان اینکه ۴۳ هکتار گلخانه در استان وجود دارد که نشان از عقب ماندگی استان در این مهم است، افزود: تمهیدات ایجاد ۳۰۰ هکتار گلخانه در استان انجام شده است که امیدواریم هرچه زودتر اعمال شود و محصولات جالیزی به گلخانه ها متتقل شوند.

وی با بیان اینکه در نظر داریم کشت گلخانه ای را در مناطق مرزی استان گسترش دهیم، ادامه داد: همکاری های بسیار خوبی را با دانشگاه کردستان در راستای توسعه کشاورزی استان داریم و در ادامه با دانشگاه سلیمانیه نیز در راستای توسعه کشاورزی همکاری خواهیم کرد.

۶۵ مقاله علمی برای همایش توت فرنگی ارسال شد

دبیر علمی این همایش نیز با بیان اینکه برای همایش توت فرنگی ۶۵ مقاله ارسال شده است که ۲۵ مقاله به عنوان مقاله علمی پذیرفته شدند، بیان کرد: برای همایش توت فرنگی ۶۵ مقاله ارسال شده است که ۲۵ مقاله به عنوان مقاله علمی پذیرفته شدند.

محمود کوشش صبا با اشاره به اینکه در حال حاضر در جهان توت فرنگی به عنوان میوه فراسودمند شناخته شده است، یادآور شد: توت فرنگی چندین برابر سایر محصولات کشاورزی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

وی با بیان اینکه تولید مکانیزه محصول توت فرنگی یکی از ملزوماتی است که باید به آن توجه کرد، گفت: برای افزایش تولید در سطح به کشت های عمودی، چند طبقه، تونلی و … نیاز داریم.

دبیر علمی این همایش با اشاره به اینکه توسعه و اصلاح ارقام توت فرنگی یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه شود، افزود: سرعت بالای تنفس محصول توت فرنگی عمده دلیل وجود بیشتر ضایعات در این محصول است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *