صفدری: برداشت محصول اقتصادی از گلخانه‌ های خراسان شمالی

پایگاه خبریDA1news: مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: پنج هکتار از گلخانه‌های استان در سه سال اخیر تبدیل به باغ شد و انواع میوه‌های نوبرانه و خارج از فصل از این سطح برداشت می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، صفدر صفدری اظهار کرد: قابلیت تولید خارج از فصل محصول از مزایای باغ گلخانه است و می‌توان تمامی عوامل محیطی را در آن کنترل کرد.

وی افزود: گلخانه‌های استان به کشت انواع درختان نوبرانه از جمله انگور و میوه های هسته دار هلو، شلیل، گیلاس، گوجه سبز و بادام و همچنین میوه های گرمسیری از جمله پاپایا و آناناس اختصاص یافته است.

صفدری ادامه داد: سال گذشته به صورت محدود برخی از گلخانه ها محصول میوه های نوبرانه برداشت کردند اما امسال گلخانه داران به صورت اقتصادی محصول برداشت کردند.

وی با بیان اینکه تولید خارج از فصل درختان میوه از جذاب‌ترین و سودآورترین ایده‌های اجرایی در گلخانه است تصریح کرد: درختان میوه مختلف با توجه به منشا پیدایش و ویژگی‌های فیزیولوژیکی، نیازهای محیطی متفاوتی دارند بر این اساس برخی از گیاهان با اقلیم‌های سرد و گروهی با اقلیم‌های گرم سازگار شده‌اند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: تولید درختان میوه در گلخانه به منظور تولید خارج از فصل و سودآوری بیشتر در بسیاری از کشورهای پیشرفته رایج است و در کشور ما بدلیل شرایط محیطی غیرقابل پیش‌بینی روشی مناسب برای رفع این نیاز و کشت میوه‌های باکیفیت مرغوب و خارج از فصل محسوب می شود.

وی ادامه داد:تصریح کرد: از نظر اقتصادی وقتی میوه‌ای در شرایط گلخانه پیش‌رس و نوبرانه به بازار عرضه شود با قیمتی چند برابر بالاتر از همان میوه اما به شکل غیرگلخانه‌ای به فروش می‌رود و از نظر عملکرد هم میزان تولید محصول در واحد سطح افزایش می‌یابد که بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی خواهد بود اما انجام این کار نیاز به دانش فنی دارد، که گلخانه داران باید به توصیه های کارشناسان حوزه گلخانه توجه داشته باشند.

صفدری تامین نیازهای فیزیولوژیکی درختان را مهم دانست و افزود:‌ به طور مثال درخت گیلاس نیاز سرمایی دارد و در تولید گلخانه ای باید از ارقام مناسب و خودگرده افشان استفاده کنند در غیر اینصورت درخت وارد مرحله زایشی نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در استان خراسان شمالی ۹۳ هکتار گلخانه وجود دارد خاطرنشان کرد: از این سطح ۵۳ درصد مربوط به کشت محصولات سبزی و صیفی و مابقی نیز مربوط به سایر محصولات است.