گیلاس ارومیه راهی بازار شد؛ تولید بیش از ۵ هزار تن گیلاس

پایگاه خبری DA1news: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه گفت: همزمان با آغاز فصل تابستان برداشت گیلاس از سطح باغات این شهرستان شروع شده و تا پایان تیرماه ادامه دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی ارومیه ، پرویز امجدی با اشاره به اینکه بالغ بر۸۴۱ هکتار باغ گیلاس در ارومیه وجود دارد که از این مقدار ۱۲۸ هکتار غیر بارور و ۷۱۳ هکتار بارور می باشد افزود : پیش بینی می شود امسال بیش از ۵هزارتن گیلاس از باغات شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.
امجدی تصریح کرد: ارقام عمده کشت شده درشهرستان ارومیه شامل تکدانه ، زرد دانشکده و سفید ارومیه است که متوسط عملکرد در هکتار باغ گیلاس به ۷تن می رسد که علاوه بر تامین نیاز داخل استان به تهران و استان های همجوار صادر می شود.
وی افزود: شهرستان ارومیه با دارا بودن 51 هزار و 367 هکتار اراضی مستعد باغی یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی محسوب می گردد که سطح زیر کشت باغ های هسته دار این شهرستان به ۱۳ هزار و 721 هکتار می رسد.
رقیه خوش آمد مسئول واحد باغبانی شهرستان ارومیه نیز در این خصوص گفت: پیشنهاد می شود جهت اصلاح و جایگزینی باغات از پایه های رویشی گزیلا که عملکرد بالا ومقاومت بیشتری دارند به عنوان پایه و جایگزین استفاده شود.
وی همچنین تاکید کرد: جهت بالا بردن گرده افشانی که تاثیربسزایی در میزان تولید و کیفیت محصول دارد با توجه به مساحت باغ و جمعیت کندو به محض ظهور اولین گل در درختان تعداد ۶ تا ۴ کندو در باغ به ازای هر هکتار مستقر شود.