مشیری: در حوزه حاصلخیزی خاک دچار کمبود عناصر غذایی هستیم/ سومین کارگاه نسخه نویسی کودی برگزار شد

پایگاه خبری DA1news: سومین کارگاه مهارت آموزی نسخه نویسی کودی با مشارکت موسسه تحقیقات خاک و آب کشور و سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان البرز در مرکز آموزش علمی کاربردی منابع طبیعی دکتر جوانشیر برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور هدف از برگزاری دوره آموزش توصیه کودی و تهیه نسخه کودی، ایجاد شرایط مناسب برای تحقق نسخه نویسی عملی در راستای مصرف بهینه کودو افزایش انگیزه بهره برداران برای انجام آزمون خاک و گیاه است.

بر اساس این گزارش،  فرهاد مشیری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: یکی از مولفه‌های مهم بحث امنیت غذایی است در دسترس بودن غذای کافی در جامعه است.

وی افزود: ما الان موفق شدیم به حدود ۸۰ درصد ضریب خود اتکایی در بحث تولیدات انواع محصولات کشاورزی چه زراعی چه باغی و علوم دامی دست پیدا بکنیم و نیازمند هستیم که این ضریب را در برنامه هفتم که  در حال بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی است خود اتکایی محصولات اساسی مثل گندم ۱۰۰ درصد ضریب خود اتکایی نزدیک شویم.

مشیری اظهار داشت: در سال گذشته جهش خوبی را در بحث تولید داشتیم که مرهون بارندگی ها و توسعه دانش و فناوری بود.

وی ادامه داد: برای تحقق خود اتکایی وخودکفایی بحث گندم در کشور دچار نوسان هستیم، با نفوذ دانش و کارگاه های آموزشی بتوانیم این نوسان‌ها را تولید به ویژه تولید محصولی مثل گندم نداشته باشیم.

فرهاد مشیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت:  در طول ۴۰ سال اخیر موفق شدیم که تولید محصولات کشاورزی را به ۵ برابر افزایش دهیم و حدود ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید کنیم.

وی ادامه داد و گفت: خوشبختانه این افزایش تولید ۴۰ درصدی ناشی از بحث افزایش در سطح زیر کشت و باقی مانده آن که حدود ۶۰ درصد می باشد ناشی از افزایش دانش در حوزه تولیدات کشاورزی است

مشیری افزود: با آنچه را که مطلوب هست فاصله زیادی داریم، برای اینکه ما تا سال ۱۴۳۰ با جمعیت نزدیک به حدود ۱۰۴ میلیون نفر نیازمند به تولید حدود ۱۷۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی هستیم پس بنابراین همت بالایی داشته باشیم تا بتوانیم به این اهدافی که برنامه ریزی شده دست پیدا بکنیم.

وی گفت: یکی از مهمترین مولفه هایی موثر  در بحث تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات زراعی و باقی بحث حاصلخیزی خاک هست ما در حوزه حاصلخیزی خاک و بحث تغذیه گیاهی با چالش های متعددی در کشور روبرو هستیم.

مشیری تصریح کرد:‌ در حوزه حاصلخیزی خاک ما دچار کمبود عناصر غذایی در داخل خاک هستیم طی آخرین برآوردهایی که در موسسه صورت گرفته حدود ۷۰ درصد از خاک‌های کشاورزی ما دچار کمبود فسفر هستند، که عدد بالایی است.

وی ادامه داد: حدود ۳۵ تا ۳۷ درصد از خاک های کشاورزی ما دچار کمبود پتاسیم هستند در حوزه عناصر کم مصرف مهمترین معضل که ما با آن روبرو هستیم، بحث کمبود آهن و روی و ورود ۴۵ تا ۵۵ درصد از خاک های کشاورزی ما باز دچار کمبود این دو عنصر هستند که  در مناظق مختلف متفاوت است.

مشیری افزود: به عنوان مثال ما بیش از ۹۰ درصد خاک های منطقه خوزستان دچار کمبود فسفر است و همچنین کمبود آهن و روی در این منطقه وجود دارد و در خراسان رضوی همین مسئله را ما داریم ۸۰ درصد از کمبود روی دچار است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اظهار داشت:‌ درحاشیه سواحل جنوبی کشور بحث کمبود عناصر غذایی، عمده کمبود عناصر غذایی واقعا در سطح بالایی قراردارد یکی دیگر از مهمترین چالش های حوزه حاصلخیزی خاک های کشور ما بحث کمبود مواد عالی در داخل خاک است که منبعث و در حقیقت نشأت گرفته از وضعیت اقلیمی کشور هست.

مشیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در قانون بهره‌وری کشاورزی یک بند قانونی داریم که مصرف کود بدون نسخه کودی ممنوع است اما تا تحقق این ماده قانونی فاصله خیلی زیادی داریم.

وی افزود:‌ یکی از  پیش نیازهای لازم برای بحث تحقق نسخه نویسی کودی دارا بودن کارشناسان خبره در سطح کشور است. چون بدنه دولت و کارشناسان دولت توان پاسخگویی به کل مجموعه کشاورزی را که نزدیک به ۴ میلیون بهره بردار را نداشته و بنابراین نیازمندیم با کمک کارشناسانی که می‌توانند در قالب خدمات خصوصی بحث نسخه نویسی کود به کشاورزان کمک بکنند را  پیگیر باشیم.

فرهاد مشیری گفت:‌ بنابراین با برپایی این کارگاه که بتوانیم تا حد مناسبی و به صورت علمی نسخه نویسی کودی را در کشور پایه ریزی و انجام بدهیم و ای کارگاه بتواند کمک کار حوزه کشاورزی باشند.

 

ویدئو این کارگاه را در کانال آپارات DA1newsببینید: