جوی «حسام» و «بوژان» معرفی شد/ ارقام جدید جو مقاوم به تنش سرما و خشکی

پایگاه خبری DA1news: رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم از معرفی ۲ رقم جدید جو به همت محققان سازمان تات خبر داد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از موسسه دیم کشور، روستایی گفت: از ویژگی‌های بارز ارقام جوی حسام و بوژان می‌توان به تحمل به تنش سرما و خشکی، عملکرد دانه بالا، ارتفاع بوته مناسب، پروتئین و سازگاری عمومی بالا و متحمل به بیماری‌ها اشاره کرد که هر دو رقم از پروژه دورگ‌گیری در ستاد مؤسسه دیم بدست آمده است.
رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: در سال ۱۴۰۳ با تلاش محققان این مؤسسه در بخش غلات، تعداد ۲ رقم جدید جو زمستانه و بینابین به نام‌های: حسام و بوژان برای کاشت در دیمزارهای مناطق سرد و معتدل سرد دیم کشور معرفی شد.

وی افزود: از ویژگی‌های بارز این ارقام می‌توان به تحمل به تنش سرما و خشکی، عملکرد دانه بالا، ارتفاع بوته مناسب، پروتئین و سازگاری عمومی بالا و متحمل به بیماری‌ها اشاره کرد که هر دو رقم از پروژه دورگ‌گیری در ستاد مؤسسه بدست آمده است.
روستایی اظهار داشت: با معرفی این ۲ رقم جدید، تعداد ارقام جو این مؤسسه برای اقلیم‌های مختلف در کشور به ۲۲ رقم افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود باتوجه‌به پتانسیل بالای این ارقام با کشت در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، همدان، قزوین، مرکزی، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان شمالی رضوی و سایر مناطق با آب‌وهوای سرد و سرد معتدل مقدار تولید جو در کشور افزایش یابد.

رئیس مؤسسه همچنین بیان کرد: با معرفی این ارقام تعداد ارقام معرفی شده محصولات زراعی این مؤسسه برای دیم‌زارهای کشور به ۱۱۶ رقم می‌رسد.