توجه جدی به روند صعودی غلظت نیترات در محصولات کشاورزی

پایگاه خبری DA1news: خطر نیترات باقیمانده در محصولات کشاورزي موضوعی نگران کننده است که گه گاه توجه رسانه ها و افکار عمومی را به خود جلب میکند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، بر اساس گزارش نهایی پروژه تحقیقاتی بررسی غلظت نیترات در سیب زمینی، پیاز و خیار مناطق عمده کشت کشور که در سال 1403توسط موسسه تحقیقات خاک و آب تهیه و منتشر شده است، غلظت نیترات باقیمانده در محصولات سیب زمینی، خیار و پیاز تولیدي کشور در مقایسه با استاندارد ملی ایران و سایر استانداردهاي بین المللی وضعیت مطلوبی دارد.

بر اساس این گزارش، غلظت بیش از حد مجاز نیترات در محصولات خوراکی ممکن است خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش، اختلالات عصبی و مت هموگلوبینما در نوزادان را افزایش دهد. این مسئله همچنین میتواند باعث چالش در امر صادرات محصولات کشاورزي و زیان اقتصادي قابل توجه گردد.

با توجه به اینکه نزدیک به 80 درصد نیترات موجود در رژیم غذایی انسان از مصرف محصولات کشاورزي به ویژه سبزیجات نشأت میگیرد، لذا آگاهی از وضعیت نیترات در محصولات کشاورزي تشکیل دهنده سبد غذایی مردم بسیار مهم است.

مطالعه حاضر با هدف پایش وضعیت نیترات در سه محصول کشاورزي مهم که به فراوانی در رژیم غذایی مردم استفاده میشوند یعنی سیب زمینی، خیار و پیاز انجام شد. براي انجام این پروژه در مجموع 2298 نمونه (شامل 1155 نمونه سیبزمینی، 492 نمونه خیار و 691 نمونه پیاز) از مناطق عمده کشت این محصولات در سراسر کشور، در طول سه سال، جمع آوري شد و غلظت نیترات در آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.

بطور کلی نتایج نشان داد که غلظت نیترات باقیمانده در محصولات سیب زمینی، خیار و پیاز تولیدي کشور در مقایسه با استاندارد ملی ایران و سایر استانداردهاي بین المللی وضعیت مطلوبی داشت. خوشبختانه 98 درصد از نمونه هاي سیب زمینی، 96/7 درصد از نمونه هاي خیار و 98/3 درصد از نمونه هاي پیاز غلظت نیترات پایین تر از حد مجاز استاندارد ملی ایران داشتند. میانگین غلظت نیترات در سیبزمینی، خیار و پیاز به ترتیب ،80/8 83/2 و 23/8 میلیگرم در کیلوگرم وزن تازه نمونه بود که بطور قابل توجهی پایین تر از حد مجاز استاندارد ملی ایران بود.

نتایج همچنین نشان داد که چارك سوم براي سه محصول سیب زمینی، خیار و پیاز به ترتیب ،104/8 113/4 و 38/3 میلیگرم در کیلوگرم بود که کمتر از نصف بیشینه مجاز استاندارد براي این محصولات بود. با این وجود، غلظت نیترات در سیب زمینی تولید شده در کشور در طول سه سال اجراي این پروژه روندي صعودي داشت.

بطور کلی نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در حال حاضر نگرانی جدي در مورد غلظت نیترات در محصولات سیب زمینی، پیاز و خیار فضاي باز تولید شده در کشور وجود ندارد ولی روند صعودي آن در طول سه سال بایستی مورد توجه جدي قرار گیرد.

لازم به ذکر است که پروژه تحقیقاتی بررسی غلظت نیترات در سیب زمینی، پیاز و خیار  توسط موسسه تحقیقات خاك و آب و کلیه مراکز تحقیقاتی استانهای کشور از تاریخ  1398/11/01 تا  1402/11/01 به مدت 4 سال بررسی، اجرا و نتایج آن منتشر شد.

منبع: موسسه تحقیقات خاک و آب کشور