نعیمی: دستورالعمل‌های محصول سالم تهیه و ارائه شده است

پایگاه خبری DA1news: شهرام نعیمی گفت: برای بسیاری از محصولات کشاورزی دستورالعمل‌های محصول سالم تهیه و ارائه شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، نعیمی رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در گفت و گو با رادیو سلامت به تشریح آخرین دستاوردها و فعالیت های موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور پرداخت و گفت: با نگاه به سلامت محور بودن محصلات کشاورزی معرفی آفتکش­های جدید و کم خطر، انواع جلب کننده ­ها، آفتکش‌های گیاه پایه و بیولوژیک در موسسه را پیگیر هستیم.

شهرام نعیمی به تشریح تولید برنج سالم به روش مدیریت تلفیقی محصول (ICM) در شمال کشور و اهداف آن پرداخت و گفت: برنج به عنوان یکی از محصولات پرمصرف و استراتژیک کشور است، که سرانه مصرف آن در کشورمان با حدود 35 کیلوگرم ، بالاتر از متوسط جهانی است. بنابراین از دو سال پیش کار تولید برنج سالم به روش مدیریت تلفیقی محصول (ICM) در شمال کشور شروع شدکه یک کار تیمی دانش بنیان و براساس پژوهش‌های ا نجام شده در موسسات وابسته به سازمان تات بوده است.

وی افزود: هدف از این کار افزایش عملکرد محصول برنج درکنار سلامت آن، حفظ محیط زیست و تنوع زیستی بوده است. ابتدا این کار در دو پایلوت ده هکتاری انجام شد که در این برنامه انواع روش‌های مختلف کنترل غیرشیمیایی عوامل خسارتزا مانند استفاده از کنترل بیولوژیک، تله‌های نوری و فرومونی در کنار روش‌های به زراعی مانند تنظیم تاریخ کاشت استفاده از فاصله کاشت مناسب، آبیاری بهینه و تغذیه درست گیاه در نظر گرفته شد به عبارتی در این برنامه به کل محصول توجه می شود نه فقط به آفت .

وی وجود باقیمانده آفتکش‌ها در محصول، محیط زیست، آب و خاک را از عوارض کاربرد آفتکش‌های شیمیایی برشمرد و گفت: اندازه گیری و مدیریت باقیمانده آفتکش در محصولات و تعیین حدود مجاز این باقیمانده از دیگر مسئولیت‌های موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور است.

رییس موسسه گیاهپزشکی، از مایکوتوکسین‌ها یا زهرابه­ های قارچی به عنوان دیگر آلاینده‌های موجود در محصولات کشاورزی نام برد و تعیین حد مجاز آن وشناسایی روش‌هایی برای عدم تولید یا به حداقل رساندن میزان آنها در محصول را بسیار با اهمیت دانست.

منبع: https://iripp.ir/