فتحی: ارزش افزوده بخش کشاورزی در صنایع تبدیلی ایجاد می شود 

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: صنایع تبدیلی حلقه اتصال صنعت و کشاورزی است و بخش اصلی ارزش افزوده ای که در حوزه کشاورزی تولید می شود به این حوزه مرتبط است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، اکبر فتحی در جلسه هماهنگی کارشناسان صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: یکی از عمده ترین چالش های حوزه کشاورزی، بالا بودن ریسک در این حوزه است که مخاطرات طبیعی و مخاطرات حوزه تولید آن را تشدید می کند. تولید در این حوزه به صورتی است که زمان برداشت محصولات کشاورزی محدود است و به خاطر فسادپذیری محصولات، مدیریت آن مشکل است.
وی ادامه داد: تقاضا برای محصولات کشاورزی ثابت می ماند اما در فصل برداشت، عرضه افزایش پیدا می کند که همین مسئله باعث کاهش شدید قیمت محصول شده و زمینه متضرر شدن کشاورزان را فراهم می کند. صنایع تبدیلی می تواند این مشکل را حل کند و علاوه بر نگهداری محصول برای عرضه در فصول دیگر، از کاهش قیمت شدید محصولات در فصل عرضه نیز جلوگیری کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بخش عمده ارزش افزوده بخش کشاورزی در صنایع تبدیلی ایجاد می شود و رشد این صنایع موجب افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی در استان شده و از صادرات محصولات کشاورزی به صورت خام نیز جلوگیری می کند.
فتحی اسانس گیری از گیاهان دارویی را یکی دیگر از صنایع تبدیلی با ارزش افزوده بالا دانست و افزود: صنایع تبدیلی می تواند به رشد اقتصادی کشور و بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان و تولیدکنندگان کمک شایانی کند.
وی صنایع تبدیلی را حلقه اتصال کشاورزی و صنعت دانست و گفت: حوزه صنایع تبدیلی دارای اهمیت بسیار زیادی است و کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند تفاوتی با فعالان عرصه تولید ندارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بر اهمیت نقش سرمایه گذاران در حوزه صنایع تبدیلی تاکید کرد و گفت: باید برای سرمایه گذارانی که در این حوزه سرمایه گذاری می کنند فرش قرمز پهن کنیم و تلاش کنیم کوچکترین مانعی در مسیر فعالیت آنها ایجاد نشود.
فتحی اضافه کرد: در صنایع تبدیلی کشاورزی چیزی به اسم اشباع سرمایه گذاری وجود ندارد و تنوع زیادی در این حوزه داریم. تنها باید با مطالعه و بررسی، ظرفیت های هر منطقه و سلیقه بازار شناسایی شده تا بر اساس آن سرمایه گذاری در حوزه ای که مناسبتر است انجام شود.
وی با اشاره به طرح کشاورزی قراردادی و مزایای آن گفت: در این طرح با قراردادی که بین کشاورز و پشتیبان منعقد می شود، کشاورزان می تواند بدون صرف هزینه نهاده های لازم را دریافت کند و نگرانی نیز بابت فروش محصول خود نداشته باشد و از سوی دیگر صاحبان صنایع تبدیلی که به عنوان پیشتیبان در این طرح حاضر می شوند از تامین مواد اولیه خود با استانداردهایی که مد نظر آنهاست مطمئن می شوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت نظارت در حوزه تغییر کاربری اراضی گفت: باید برای کسانی که پروانه فعالیت صادر می شود نظارت نیز وجود داشته باشد و هر 6 ماه یک بار از میزان پیشرفت فیزیکی و حتی بعد از بهره برداری نیز از روند فعالیت آنها گزارشی تهیه شود تا از سوءاستفاده برخی سرمایه گذارنما در حوزه کشاورزی جلوگیری شود. در حوزه واگذاری اراضی نیز گزارش کارشناسان صنایع تبدیلی دارای اهمیت است بنابراین باید این گزارشات با دقت کافی تهیه شود تا از هرگونه سوءاستفاده پیشگیری شود.