بذر و نهال اصلاح شده ضامن افزایش عملکرد و پایداری در تولید

پایگاه خبری DA1news: کشاورزی اصلی ترین بخش فعالیت های اقتصادی در استان مازندران بشمار می رود و سهم قابل توجه تولیدات باغی و زراعی استان در منطقه و کشور باعث شده اهمیت تحقیقات بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران دوچندان شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، اهمیت باغات استان مازندران علی الخصوص باغات مرکبات این خطه سرسبز شمال کشور و همچنین تولید چشمگیر دانه های روغنی در این استان، اهمیت تحقیقات کشاورزی در بخش استراتژیک تحقیقات زراعی و باغی را دوچندان می کند، از این رو خبرنگار ویژه اخبار روزانه کشاورزی در ادامه گزارش ها و گفت وگوی های اختصاصی در استان مازندران، میهمان دکتر مسعود کامل رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران بود. مسعود کامل در این گفت و شنود از فعالیتهای تحقیقاتی این بخش سخن گفت که در پی خواهد آمد:

مسعود کامل در ابتدای این گفتگو به اهم فعالیت های بخش زراعی باغی مرکز پرداخت و گفت: استان مازندران بیشترین سطح تولید کشور در مرکبات و همچنین و یکی از قطب های تولید دانه های روغنی در کشور است و از این رو بخش تحقیقات زراعی و باغی به این دو بخش نگاه ویژه ای دارد.

رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز استان افزود: در بخش تحقیقات زراعی بغیر از برنج که زیر نظر موسسه تحقیقات برنج کشور و معاونت برنج آمل می باشد مابقی محصولات زراعی استان که شامل دانه های روغنی کلزا، آفتابگردان، کنجد و سویا و همچنین غلات ( گندم و جو) است را در بر می گیرد.

وی در خصوص فعالیتهای تحقیقاتی باغی گفت: با در نظر گرفتن اینکه مرکبات استان بالاترین سطح تولید در کشور را به خود اختصاص داده است بخش تحقیقات مرکز در ایستگاه مختلف باغی در این امر مشغول به فعالیت است.

کامل ادامه داد: ما در تمامی تحقیقات باغی و زراعی ، مقوله به نژادی و به زراعی را دنبال می کنیم و نکته مهم در این بخش تولید بذور اصلاح شده است.

وی افزود: یکی از وظایف حاکمیتی بخش تحقیقات، تولید بذور پرورشی و اصلاح شده محصولات زراعی که مرکز تحقیقات پایه اصلی و هسته های اولیه بذور مخصوصا گندم (پرورشی یک، دو، سه) و بذور سویا (سوپر الیت) را تولید و در دسترس بهره برداران قرار می دهد و تلاش داریم با تحقیقات صورت گرفته بتوانیم ضریب نفوذ بذر اصلاح شده را بالا ببریم و موجب افزایش عملکرد ارقام معرفی شده در واحد سطح باشیم و در این میان مرکز تحقیقات استان همراستا و تعامل با بخش اجرا عمل می کند.

پایداری در عملکرد گندم با تناوب کشت

رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز استان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با در نظر گرفتن تغییرات اقلیمی و کم بارشی های به وجود آمده و گرما و دما در استان تناوب در کشت محصولات زراعی از اهمیت بسزایی در پایداری در تولید خواهد داشت.

وی گفت: یکی از نکات مهم تحقیقات بخش زراعی با معرفی و ورود بذور کلزا و سویا و تولید ارقام جدید باعث شده است که پایداری در عملکرد گندم با تناوب کشت میسر شود و ما با تولید و تکثیر 8 تن رقم ظفر کلزا مخصوص اقلیم استان توانسته ایم در راستای پایداری تولید و سطح زیر کشت آن کمک کنیم.

کامل، تنوع رقم در عرصه کشاورزی را تاثیرگذار دانست و بیان کرد: تنوع ارقام در عرصه کشاورزی یکی از نکات مهم در پایداری در تولید را تضمین می کند و باید برای هر منطقه و اقلیم، ارقام مختلفی را تولید و تکثیر و در دست کشاورز قرار دهیم که این مهم پایداری در تولید را باعث و در نتیجه باعث تداوم امنیت غذایی منطقه و در نهایت کشور خواهد شد.

وی در خصوص انتقال یافته های تحقیقاتی و جذب آنها توسط کشاورزان گفت: کشاورز به دنبال تولید و سودآوری از کشاورزی است و وقتی نتیجه بهبود تولید را پس از دریافت یافته های تحقیقاتی کسب کند، پذیرش آسان و تبلیغ و تایید یافته ها را خواهد کرد.

مازندران به سمت دریافت لیبل گواهی شده

مسعود کامل در بخش تحقیقات باغی مرکز تحقیقات به موضوع نهال استاندارد اشاره کرد و گفت: استانداردسازی نهال یکی از دغدغه های بخش تحقیقات و باغداراری استان مازندران است.

وی افزود: در بخش باغ و باغداری، خسارتی که باغدار از نهال غیر استاندارد خواهد خورد به شدت سختر و پر هزینه تر از استفاده از بذور غیر استاندارد و اصلاح نشده در بخش زراعی است.

کامل گفت: استان مازندران بزرگترین تولید کننده مرکبات کشور است و دارای نهالستان های مختلفی در شهرهای مختلف است اما آنچه که بایستی باغداران بدانند این است که نهالستان ها  برای تولید نهال استاندارد باید دارای نهالستان مادری باشند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مازندران افزود: دارا بودن باغ مادری در نهالستانها، یکی از اصلی ترین موضوعات در تولید نهال استاندارد محسوب می شود.

کامل، در این خصوص تصریح کرد: موسسه ثبت گواهی بذر و نهال به نهالستان ها دو نوع گواهی لیبل خوداظهاری و لیبل گواهی شده ارائه میدهد و نهالستان هایی که فاقد باغ مادری هستند لیبل گواهی شده دریافت نخواهند کرد که خوشبختانه نهالستان های استان مازندران به سمت دریافت لیبل گواهی شده حرکت می کنند.

 

مشروح گفت و گو با مسعود کامل رئیس بخش تحقیقات زراعی وباغی مرکز مازندران را در ویدئو زیر ببنید: