رحیم‌زاده: مزارع الگویی و مزارع ارقام مشارکتی ایجاد می شود

پایگاه خبری DA1news: رحیم زاده از برنامه‌ریزی ویژه و تخصیص اعتبار برای ایجاد مزارع الگویی، مزارع ارقام مشارکتی و پایگاه‌های نوآوری در سال جاری خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی ، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان با تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در این طرح، افزایش بهره‌وری محصولات زراعی دیم، پایداری تولید و نیز افزایش سطح زیر کشت محصولات منطبق بر الگوی کشت را از جمله اهداف این طرح برشمرده و بر لزوم یکپارچه‌سازی اراضی زراعی اشاره و یک‌جا کشتی را جزء برنامه‌های اولویت‌دار امسال عنوان کرد.

جلال رحیم‌زاده که در جلسه منطقه‌ای با موضوع توجیه کارشناسان فعال در طرح جهش تولید در دیمزارها به میزبانی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان اهر برگزار شد گفت: کشت غلات و محصولات تناوبی بر مبنای دستورالعمل‌های صادره توسط مؤسسه تحقیقات دیم کشور ضروری است و بایستی تبادل نظر و تجربه‌اندوزی پیوسته کارشناسان از محققین و کارشناسان موضوعی برقرار شد.
علی نجفی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر نیز با اشاره به اهداف این طرح که با تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) صورت گرفت، بر لزوم تلاش همه‌جانبه برای ایجاد جهش در تولید محصولات کشاورزی تأکید کرد.
ایرج اسکندری ناظر عالی و فنی طرح جهش تولید در دیمزارهای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز در این جلسه در خصوص رعایت تراکم کشت، عمق کاشت، تراکم بذر و موضوعات فنی مطالبی ارائه و رعایت اصول فنی در هنگام کاشت را مهم‌ترین مرحله در تولید عنوان و از کارشناسان خواست تمامی تلاش خود را برای کاشت صحیح و اصولی بکار گیرند.
معاون مدیریت ترویج و آموزش سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز توانمندسازی کارشناسان از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی را به ‌عنوان یکی از برنامه‌های مدیریت ترویج سازمان برشمرده و از کارشناسان حاضر خواست تمامی ابزارهای ترویجی را برای تبیین و تعمیق اصول فنی در بین بهره‌برداران بکار گیرند.
احد طائری همچنین آموزش مستندسازی اقدامات را از جمله نیازهای اکثر کارشناسان استان عنوان کرد.
کارشناس مسئول مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به پنجمین سال اجرای این طرح در استان، با مقایسه سطح ابلاغی و عملکرد شهرستان‌ها، از تحقق صددرصدی برش استانی در سال زراعی گذشته خبر داد.
مهری حاتمی همچنین اقدامات لازم برای سال زراعی آتی را که بایستی از سوی کارشناسان پیگیری شود بیان کرده و شناسایی کشاورزان طرف قرارداد، اجرای رده‌های آموزشی و ترویجی، استفاده از بذور اصلاح شده، مقایسه مزارع طرح با سایر مزارع، کشت محصولات تناوبی، کشت پاییزه حبوبات و ارائه ایده‌های نو و خلاقیت را از جمله انتظارات مدیریت زراعت سازمان از کارشناسان عنوان کرد.
بهزاد حاجی‌زاده، کارشناس مسئول اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تخصیص ادوات یارانه‌دار برای بهره‌برداران این طرح، از برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان و همچنین دارندگان ادوات کشاورزی با هدف افزایش راندمان و کاهش ضایعات خبر داد.
پروین برهانی، مجری طرح گیاهان دارویی مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به جهش ایجاد شده در طی سال‌های اجرای این طرح، رعایت اصول فنی کاشت گیاهان داروئی و توجه به برش ابلاغی شهرستان‌ها که با لحاظ مزیت‌های نسبی و سازگاری شهرستان‌ها تهیه شده را خواستار شد.
محمد ملک‌زاده كارشناس حفظ نباتات محصولات زراعی مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به برنامه‌های این مدیریت برای کنترل آفات و بیماری‌ها، از عزم این مدیریت برای ارتقای استانداردهای تولید بذر توسط شرکت‌های مستقر در استان خبر داد.
حسین‌زاده کارشناس مسئول طرح جهش تولید استان آذربایجان شرقی نیز در خصوص نحوه ثبت و استفاده از سامانه دیمزارها مطالبی برای کارشناسان حاضر بیان کرد.
معاون سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی نیز از فعالیت ۳۰۵ نفر از اعضاء نظام‌مهندسی استان آذربایجان شرقی در این طرح خبر داد.
رنجبر برقراری ارتباط با کشاورزان و جلب‌اعتماد آنان، ایجاد فرصت برای کارشناسان برای فرهنگ‌سازی و همچنین آشنایی کشاورزان با خدمات بخش غیردولتی را از مزایای این طرح برشمرد.