شفیعی: اراضی مستعد کشت سماق شناسایی شود/ هفتمین جشنواره سماق در مسیر برندینگ

پایگاه خبری DA1news: سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، در هفتمین جشنواره سماق شهرستان هوراند، به اهمیت این رویدادها در معرفی و توسعه محصولات کشاورزی و حل مشکلات این حوزه تأکید کرد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، شهرام شفیعی در هفتمین جشنواره سماق شهرستان هوراند، بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های کشاورزی تأکید کرد و این رویدادها را فرصتی مناسب برای معرفی محصولات، بازاریابی، تولید و حل مشکلات کشاورزی دانست.
وی اظهار کرد: جهاد کشاورزی مسئول تأمین امنیت غذایی کشور است و با توجه به محدودیت‌های منابع آب و خاک و افزایش جمعیت، باید تمامی بخش‌ها برای تأمین غذای سالم و کافی همکاری کنند.
شفیعی به ظرفیت‌های کشاورزی استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: این استان دارای ۱.۴ میلیون هکتار اراضی قابل کشت است و سالانه حدود ۵ میلیون تن محصول کشاورزی در این اراضی تولید می‌شود.
وی همچنین از خرید ۶۰۳ هزار تن از مازاد تولید گندم‌کاران استان خبر داد و این اقدام را نشانه اهمیت مشارکت مردم در تامین امنیت غذایی، رشد تولید و افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی دانست.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به اهمیت استفاده از دانش و فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی اشاره و تأکید کرد: بدون بهره‌گیری از این فناوری‌ها، تأمین امنیت غذایی امکان‌پذیر نیست.
شفیعی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) گفت: تأمین امنیت غذایی باید با تکیه بر منابع داخلی انجام شود و واردات محصولات استراتژیک مانند گندم و جو نمی تواند تامین کننده امنیت غذایی کشور باشد.
وی همچنین بر ضرورت برندسازی این محصول و معرفی آن در سطح ملی و بین‌المللی تأکید کرد و گفت: ۱۲۰ هکتار باغ سماق به‌ صورت پراکنده در هوراند وجود دارد و این شهرستان به‌ عنوان پایتخت سماق ایران شناخته می‌شود.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از انعقاد قراردادهایی با پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و بخش خصوصی برای تکثیر نهال‌های پرمحصول سماق خبر داد و افزود: این نهال‌ها در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.
وی همچنین به برنامه‌ریزی برای توسعه سطح زیر کشت سماق و شناسایی اراضی مستعد اشاره کرد.
شفیعی در پایان به برنامه‌های در دست اجرا برای توسعه کشاورزی شهرستان هوراند اشاره کرد و توسعه باغات سماق، ترویج آبیاریهای تحت فشار، نوسازی کانال های آبیاری و اتمام شهرک گلخانه‌ای هوراند را از جمله این برنامه‌ها برشمرد.
گفتنی است در این مراسم از باغداران نمونه و فرآوری کنندگان سماق در هوراند با اهدای لوحی تجلیل شد.

**** به گزارش خبرنگار اخبار روزانه کشاورزی، هفتمین جشنواره سماق قرمز شهرستان هوراند پس از وقفه پنج‌ساله در محوطه مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان به همت این مدیریت و همکاری همکاران ادارات شهرستان و نیروهای نظامی و انتظامی برگزار شد.