علائم و علل پوسیدگی ساقه (چوب) گوجه فرنگی

پایگاه خبری DA1news: پوسیدگی چوب یک بیماری پراکنده اما ویرانگر گوجه فرنگی است که در صورت وجود هوای خنک و رطوبت بالا برای مدت طولانی می تواند باعث کاهش قابل توجه گیاه و عملکرد شود.

به گزارش گروه علمی اخبار روزانه کشاورزی، افزایش تعداد گلخانه‌ها و تونل‌های مرتفعی که سال به سال گوجه‌فرنگی را پرورش می‌دهند، امروزه این بیماری را در مقایسه با دهه‌های قبل بسیار بیشتر کرده است.

پوسیدگی چوب (که گاهی “کپک سفید” نامیده می شود) یک بیماری پوسیدگی ساقه است که توسط قارچ Sclerotinia sclerotiorum ایجاد می شود. این قارچ میزبان وسیعی از بیش از 300 محصول و اغلب سبزیجاتی مانند لوبیا، کلم، کاهو، آفتابگردان، هویج، خیار، نخود، کدو تنبل و کدو دارد. تعدادی از علف های هرز رایج مانند بره، علف خوک، خار کانادایی و خردل وحشی نیز حساس هستند و می توانند به عنوان منبع عفونت عمل کنند.

علائم پوسیدگی چوب عمدتاً به صورت نواحی آغشته به آب از محورهای ساقه یا در درزهای ساقه، در سطح خاک یا بالاتر از آن شروع می شود. قارچ در صورت وجود بافت پیر از گیاه در سطح خاک وارد می شود. پس از ایجاد، بیماری از این مناطق پیشرفت می کند. با گذشت زمان، ساقه با میسلیوم کرکی سفید “پنبه مانند” پوشیده شده و کمربند می شود. بعداً، ناحیه آغشته به آب خشک، تغییر رنگ (ظاهر سفید شده) و سخت می شود. و گیاه (در نهایت) پژمرده می شود، فرو می ریزد و می میرد.

با پیشرفت بیماری، اسکلروتیوم های سخت و سیاه مایل به خاکستری به اندازه یک دانه پر برنج در داخل ساقه ایجاد می شوند. اسکلروت ها توده های سخت شده میسلیوم حاوی ذخایر غذایی هستند. نقش آنها در چرخه زندگی ارگانیسم بیماری جدا شدن از میزبان و غیرفعال ماندن (در خاک) تا زمانی که شرایط محیطی مساعد برای عفونت ایجاد شود، است. بریدن ساقه بیمار به صورت طولی این ساختارهای تعبیه شده را نشان می دهد و شناسایی مثبت را نسبتاً آسان می کند.

علائم و نشانه‌های معمول بیماری پوسیدگی چوب در گیاه گوجه‌فرنگی (راست)

و تصاویر نزدیک از ساقه آلوده که میسلیوم (وسط) و اسکلروتیوم (راست) را نشان می‌دهد.

 

عفونت پوسیدگی چوب معمولاً تا پس از شروع گلدهی رخ نمی دهد. در این زمان معمولاً رطوبت خاک زیاد و دمای خاک پایین است، زیرا برگها سایه ایجاد می کنند. در این ترکیب از شرایط خنک و مرطوب، اسکلروتیوم های فوق الذکر میسلیوم تولید می کنند که ساقه گیاه را آلوده می کند.

این اسکلرویت ها همچنین هاگ های جنسی به نام آسکوسپور را از ساختارهایی به نام آپوتسیا (ساختارهای فنجانی یا قارچی کوچک) تولید می کنند. آسکوسپورهای پوسیدگی چوب از طریق باد منتقل می شوند و می توانند طی چند روز پس از فرود آمدن روی برگ گیاه باعث عفونت شوند. دوباره، خنک (مثلاً 60-70 درجه فارنهایت)، شرایط مرطوب به نفع عفونت است.

پوسیدگی چوب در گلخانه‌ها و تونل‌های مرتفع که سال به سال گوجه‌فرنگی تولید می‌کنند، به دلیل تجمع اسکلروتیوم در خاک از گیاهان بیمار محصولات قبلی مشکل‌ساز است. تناوب زراعی همراه با شرایط محیطی کمتر مساعد باعث پوسیدگی چوب در کاشت گوجه فرنگی در فضای باز می شود.