تبیین برخی از مشکلات کشاورزی در سازمان اوقاف/ نقش سازمان تات در بهبود وضعیت كشاورزی تاکید شد

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در نشستی مشترک با حضور معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و روسای موسسات تحقیقاتی تابعه سازمان شرکت کرد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، حجت‌الاسلام خاموشی با اشاره به فعالیت های متنوع سازمان اوقاف در حوزه کشاورزی و تبیین برخی از مشکلات این حوزه، ابراز امیدواری کرد: با تلاش محققان پژوهشگاه و موسسات تحقیقاتی سازمان تات زمینه رفع این مشکلات فراهم شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی هم اظهار داشت: متأسفانه سهم بخش کشاورزی از کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در کشور طی ۱۰۰ سال گذشته حدود سه تا سه و نیم درصد است و مطمئنا تا زمانی که کشاورزی به یک اولویت درجه یک در کشور تبدیل نشود، مشکلات این بخش برطرف نخواهد شد.
وی با اشاره به تصویب و ابلاغ سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی در سال گذشته اظهار داشت: با توجه به تجربه دوره مدیریت در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، تلاش کردیم این سند را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کنیم تا این نگرانی که با تغییر دولت‌ها، اجرای این سند دچار اخلال شود، برطرف شود.
خیام نکویی با اشاره به کمبود آب به عنوان مهمترین چالش بخش کشاورزی در کشور اظهار داشت: این مشکل تا حدودی ناشی از تغییرات اقلیمی و بخشی، ناشی از پایین بودن بهره وری مصرف آب است که در برخی استان‌ها به پایین ترین حد خود رسیده است. یکی از مهمترین ماموریت‌های سازمان تات هم ارتقای بهره وری آب کشاورزی با تولید ارقام متحمل به شوری و کم آبی است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با توانمندی‌هایی که در موسسات تحقیقاتی سازمان داریم، امکان ارتقای بهره‌وری آب وجود دارد. تا سال ۱۴۳۰ میزان غذای مورد نیاز کشور با ۵۰ میلیون تن افزایش نسبت به امروز به ۱۸۰ میلیون تن خواهد رسید در حالی که آب موجود از ۷۰ میلیارد متر مکعب به ۶۰ میلیارد متر مکعب کاهش می‌یابد که برای غلبه بر این چالش چاره ای جز افزایش بهره‌وری نداریم.
رئیس سازمان تات با بیان این که ارتقای بهره‌وری، مهمترین محصول دانش بنیان شدن بخش کشاورزی است اظهار داشت: با توجه به توانمندی ها و ظرفیت‌های موجود در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و موسسات تحقیقاتی سازمان تات، امکان تامین امنیت غذایی کشور در آینده وجود دارد. همچنان که در حال حاضر هم با استفاده از ارقام و فناوری‌های جدید شاهد ارتقای چشمگیر کمی و کیفی برخی محصولات هستیم.

محسن مردی نیز با اشاره به رویکرد پژوهشگاه به سمت طرحهای نیازمحور و کاربردی اظهار داشت: ۸۲ درصد پروژه‌های سال جاری پژوهشگاه مشترک هستند و پروژه های مستقل هم با رویکرد آینده نگرانه تدوین شده اند.
گفتنی است رئیس سازمان اوقاف و روسای موسسات تحقیقاتی در پایان این نشست صمیمانه از بخشهای مختلف تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پژوهشگاه بازدید کردند. در جریان این بازدید توضیحات جامعی در خصوص فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشگاه توسط محسن مردی، رئیس پژوهشگاه و روسا و اعضای هیات علمی بخش‌ها به بازدیدکنندگان ارائه شد.