پتروشیمی کرمانشاه پایلوت تولید نانوكود آهسته رهش اوره

پایگاه خبری DA1news: رئیس پژوهشگاه بیوتكنولوژی كشاورزی گفت: براساس قراردادی که به امضای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه رسید، پایلوت تولید نانوکود آهسته رهش اوره که حاصل تحقیقات محققان این پژوهشگاه است در پتروشیمی کرمانشاه احداث می‌شود.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، محسن مردی اظهار کرد: هر ساله بیش از پنج میلیون تن کود شیمیایی در کشور مصرف می‌شود که از این میزان، بیشترین میزان مصرف به کود اوره با حدود سه میلیون تن اختصاص دارد.

وی افزود: با تولید انبوه و تجاری دستاورد محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با جایگزینی نیمی از مصرف داخلی کود اوره با کودهای آهسته رهش حداقل ۳۰ درصد (۴۵۰ هزار تن) در مصرف اوره کشور صرفه جویی می شود که معادل سه هزار میلیارد تومان صرفه جویی در پرداخت یارانه اوره است.

مردی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به صادرات ۱.۸میلیارد دلاری‌کنونی کود از کشور با اختصاص بخشی از سبد صادرات کود اوره معمولی کشور به نانوکود اوره‌آهسته رهش، به‌ازای‌هریک میلیون تن صادرات، سالانه حداقل۱۵۰میلیون دلار درآمد بیشتر عاید کشور خواهد‌ شد.
وی با تاکید بر جنبه زیست محیطی پروژه گفت: با توجه به حلالیت بیش از ۵۰ درصدی کود اوره معمولی و تبعات زیست محیطی ناشی از آن، جایگزینی نانوکود حاصل تلاش فناوران پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که دارای پوشش سازگار با محیط زیست بوده و سرعت رهایش آن متناسب با نوع خاک و میزان مصرف گیاه است از ورود مقادیر قابل توجهی از بقایای کود به محیط زیست پیشگیری خواهد شد.
رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به مسوولیتی که این پژوهشگاه در برنامه‌ریزی حکمرانی دانش بخش کشاورزی دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت تولید نانوکود آهسته رهش از ابعاد کشاورزی، زیست محیطی و اقتصادی، این پروژه در دستورکار قرار پژوهشگاه قرار دارد و امیدوارم با همکاری شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه بتوانیم این محصول را به عرصه کشاورزی کشور عرضه کنیم.
وی در پایان تصریح کرد: درهای پژوهشگاه همواره به روی صنعت و بخش خصوصی باز است.
امیرحسین لطفی لاریجانی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه نیز با تقدیر از مدیریت و دست اندرکاران این پروژه در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بر آمادگی این شرکت برای تجاری سازی دستاوردهای فناورانه پژوهشگاه تاکید و ابراز امیدواری کرد: ضمن ورود هر چه سریعتر این محصول به عرصه، زمینه بهره‌گیری هر چه بیشتر از دستاوردها و ظرفیت‌های پژوهشی و فناوری کشور در حوزه های مختلف فراهم شود.