چالش بزرگ این است؛ کشاورز تنهاست

پایگاه خبری DA1news: بعد از سالها سابقه کار در سازمان های دولتی در بخش کشاورزی با یک چالش بزرگ برخورد کردم و این چالش را سرلوحه کار خود قرار دادم و از سیستم دولتی خارج شدم.

این چالش بزرگ چیست؟ چالش بزرگ این است که « کشاورز تنهاست»

این سخنان دکتر فرزاد غیبی مدیر غرفه استارتاپی «یکتابان» در سالن شرکت های دانش بنیان نهمین نمایشگاه بین المللی نهاده های کشاورزی تهران بود که خبرنگار DA1news از چگونگی برنامه های این واحد مشاوره ای و تخصصی بخش کشاورزی گفت و گویی انجام داده که  می خوانید:

دکتر فرزاد غریبی درباره چگونگی عملکرد مجموعه در بخش کشاورزی گفت: بعد از 25 سال خدمت در سیستم دولتی تصمیم گرفتم که برای اینکه در بخش کشاورزی تاثیری خوب  و موثمر ثمری داشه باشم از کارهای دولتی بیرون بیایم چرا که با یک چالش بزرگ مواجه شدم و آن چالش این بود که کشاورز ما تنهاست.

وی ادامه داد: این تنهایی کشاورز که چالش بزرگ از نظر من بود باعث شد این جمله و شعار بزرگ را سرلوحه کارخود قرار دهم و با توان خود در حل این معضل و چالش کوشش و تلاش کنم.

دکتر فرزاد غریبی  افزود: یکی از دلایل تنهایی کشاورز ما این است که کشاورز مورد هجمه های تبلیغاتی متفاوتی قرار گرفته و بعضا این تبلیغات نادرست که توسط بعضی از شرکت ها انجام شده است که کشاورز و در نهایت کشاورزی ما با ضرر و زیان های فراوانی مواجه شود.

دکتر غیبی در ادامه گفت: این فضای تبلیغاتی و نتایج ضررباری که فقط و فقط به کشاورز وارد شده است باعث بی اعتمادی و بی انگیزگی در روند کاری و ادامه تولید شده است. و این بی اعتمادی و ضرر در این دوره اقتصادی سخت و با اعمال تحریم های انجام شده باعث کندی در روند تولید در سطح کشور شده است.

وی ازافزود: همه این مواردی که گفته شد به یک سو موارد تغییرات اقلیمی، کمبود آب، و تغییرات زیست محیطی و تاثیر آن در خاک های کشاورزی باعث شد که من با راه اندازی مجموعه استارتاپی یکتابان به نوعی با این چالش بزرگ مبارزه و در حل این معضل ورود پیدا کنم.

مدیرعامل مجموعه استارتاپی یکتابان درباره فعالیت های شرکت گفت: شرکت یگانه کارآفرینان تدبیر اندیش (یکتا)، ارزیابی فعالیت ها و روابط را با شاخص ارزشهای سازمانی خود می سنجد و برنامه ها اجرایی، مدیریت منابع و ارتباطات انسانی درون سازمانی و برون سازمانی را بر این اساس بنا نهاده است.

وی در ادامه افزود: عملکرد ما به این گونه است که ما رابط بین تمام واحد هایی است که میخواهند با کشاورز ما ارتباط برقرار کند . این ارتباط  می تواند یک آموزش، ترویج دانش، ارائه خدمات مالی و تحقیقی باشد و یا ارائه فناوری جدید به کشاورز را انجام دهد و مجموعه ما تمامی این خدمات را انجام میدهد و در این رابطه ما بصورت مستقیم با کشاورز در ارتباط نزدیک و به روز بوده و هستم . و ازاین طریق تلاش داریم  تا کشاورز بداند که لحظه به لحظه با او همراه، همگام هستیم و دیگر در حل مشکلات خود تنها نیست.

دکتر غیبی در باره تفاوت استارتاپ یکتابان با دیگر استارتاپها گفت: یکی از مشکلات استارتاپها این است که اکثریت کشاورزان ما با فضای دیجیتالی آشنایی کافی و وافی نداشته و بعضا آشنایی پایه هم ندارند، بخاطر همین موضوع شرکت ها در اربتاط با کشاورز با مشکل مواجه شده و گاها موفقیتی در ارتباط مسقیم وچه غیر مسقیم با کشاورز ندارند.

وی در باره مزیت یکتابان در ارتباط گرفتن با کشاورز توضیح داد و گفت: با نظر گرفتن این موضوع که علی رغم اینکه اکثریت کشاورزان اشراف لازم را در حوزه مجازی ندارند و حتی در بعضی از روستاها، اصلا اینترنتی وجود ندارد که بتوانیم که از این طریق ارتباط برقرار کنیم.

وی در توضیح عملکرد شرکت در این خصوص گفت: ما در این رابطه هم ابزار دیجیتال را در اختبار کشاورز قرار داه ایم و هم افرادی که بتوانند با این ابزار استفاده کنند را در اختبار کشاورز قرار داده ایم  و هم در هر منطقه کارشناسان کشاورزی را انتخاب کرده و آموزش های لازم را در حوزه عملیاتی شرکت آموزش  داه ایم و پشتیبانی لازم را از این کارشناسن و کشاورزان را انجام می دهیم.

وی درباره چگونگی آموزش و پشتیبانی از کارشناسان منطقه افزود: ما برای اینکه پشتیبانی دقیق و فنی را با کشاورز داشته باشیم بعد از آموزش های لازم کارشناسان خود بصورت مداوم از مزارع مورد نظر با تهیه گزارش های دقیق و به روز و بارگزاری نتایج به دست آمده از مزارع  در سیستم طراحی شده توسط شرکت و د ر نهایت با استفاده از  کارشناسان و مشاوران فنی یکتابان موارد لازم را مشاوره و تذکر می دهیم.

وی ادامه داد: در این بین کشاورز دوست دارد که این ارتباط به صورت مستقیم صورت بگیرد، ما برای ارتباط هرچه بیشتر در این موضوع توانسته ایم با شعار « در هر روستا، یک شغل با ما» توانسته ایم با توسعه سیستم، وظایف یک کشاورز را در قالب یک برنامه توسط کارشناسانی که در  منطقه حضور دارند را به کشاورز  ارائه داه ایم . و این سامانه طراحی و آماده ارائه به جامعه کشاورزی بوده و ما در همین رسانه اعلام می کنیم که آمادگی ارائه این سیستم را داریم.

وی ادامه داد: در جهت آزمایش و بهره برداری از این سیستم توانسته ایم در بیش از 7 منطقه در خراسان، این عملیات را انجام دهیم و موفقیت اجرایی آن هم توسط کشاورزان به عینه رویت شده است.

وی افزود: ما در طی این سه سالی که به طور آزمایشی بر روی محصول  پنبه  کار کرده ایم  موفقیت بسیار بالایی را به دست آورده ایم و با استقبال زیادی مواجه شده ایم ، به طوری که شرکت ما در مناطقی چون مانه‌وسِمِلقان، اسفراین، سبزوار، نیشابور، بردسکن و رشتخوان فعال بوده و در حال استقرار دفاتر مشاوره ای خود هستیم.

وی در پایان  گفت: ما امیدوارم بتوانیم تاثیر خوب و مثمر ثمری در بهبود کشاورزی داشته باشیم و از تمامی کارشناسان و دست اندرکاران بخش کشاورزی درخواست داریم که برای بهبود و رشد تعالی کشاورزی کشور فقط به آموزش و ترویج کشاورزی بپردازند. چرا که واقعا کشاورز ما تنهاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *