نخستین باغ الگویی كلكسیون گل محمدی در گیلان تأسیس می شود

پایگاه خبری DA1news: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان، از تأسیس نخستین باغ الگویی کلکسیون گل محمدی در گیلان خبر داد و گفت: تا پایان سال این باغ الگویی را ایجاد می‌کنیم.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  روابط‌عمومی سازمان تات، محمدرضا عباسی مژدهی  سازمان تات را متولی حفظ ذخایر گوناگون گیاهی و جانوری دانست و اظهار کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در راستای حفظ منابع ژنتیکی و تنوع زیستی استان چهار پروژه در دست اجرا دارد.
وی شناسایی و جمع‌آوری گلسنگ ها و خزه‌ها و بذور گیاهان انحصاری و نادر گیلان را از جمله این پروژه‌ها دانست و افزود: جمع‌آوری بذر گیاهان آلپی کوه سماموس نیز در دست اجراست.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با اشاره به نتایج پروژه‌های خاتمه‌یافته در سال‌های گذشته، تصریح کرد: موفق به جمع‌آوری تعداد ۹۸ نمونه بذری مربوط به ۸۱ گونه بذری از گیاهان نادر و انحصاری استان شدیم.
عباسی مژدهی از نمونه‌برداری هرباریومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان خبر داد و عنوان کرد: تعداد نمونه‌های هرباریومی گیاهان آوندی استان ۸۷۰۰ نمونه بوده که ۱۵۰۰ گونه آوندی شناسایی شده متعلق به ۶۵۰ جنس و ۱۴۰ تیره گیاهی است؛ همچنین ۳۵۰ گونه دارویی را در عرصه‌های طبیعی گیلان شناسایی کردیم.
وی از شناسایی و معرفی دو گونه جدید گیاه دارویی خبر داد که یک‌گونه یک جنس جدید برای دنیای گیاه شناسی و پنج گونه رکورد برای ایران است و گفت: ۱۵۰۰ نمونه گیاهان غیر آوندی هم داریم که ۸۵ گونه شناسایی شده گلسنگ و ۱۱ گونه برای اولین‌بار در گیلان شناسایی شده است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان اسب کاسپین را متعلق به گیلان و شمال کشور دانست و افزود: تنها بخش دولتی هستیم که حفظ ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین را بر عهده داریم. حفظ ذخایر ژنتیکی گاو، بز و گوسفند تالشی، مرغ گردن لخت، لوبیای محلی گیلان، بادمجان رشتی، خیار رشتی، هویج وحشی، خربزه گیلان (آتشی) کدوحلوایی، نیشکر گیلان و سبزیجات برگی نیز انجام شده و در حال انجام مطالعات هستیم.
وی از حفظ ذخایر ژنتیکی ۴۷ رأس اسب کاسپین خبر داد و متذکر شد: ذخیره ژنتیکی ۵۰ عدد مرغ گردن لخت و ۴۲ رأس گاو تالشی نیز انجام گرفت. همچنین اقدام به حفظ و نگهداری ۸۹ ژنوتیپ گلابی محلی (خوج) در قالب ۵۰۷ گیاه کردیم.
عباسی مژدهی ژنوتیپ‌های ازگیل، ازگیل ژاپنی، گوجه‌سبز، زالزالک، بلوبری، تمشک، بامبو و گردو (رقم پیکان) را به ترتیب ۲۵، ۱۵، ۳۹، هفت، ۱۰، ۱۸، هشت و ۱۴ دانست و اضافه کرد: ۲۱۰ ژنوتیپ درختان و درختچه‌های زینتی، ۱۲۵ ژنوتیپ گیاهان آپارتمانی و ۳۸ ژنوتیپ گونه صنوبر را نیز شناسایی کردیم.
وی از تأسیس نخستین باغ الگویی کلکسیون گل محمدی در گیلان خبر داد و بیان کرد: مطالعات سازگاری این گونه در گیلان در دست انجام است و تا پایان سال این باغ الگویی را ایجاد می‌کنیم؛ نظارت بر تولید بذرهای گواهی شده و مادری و نهال‌های شناسه‌دار نیز در دستور کار است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان با بیان اینکه تمامی این امور با بهره‌گیری از علوم و دانش روز توسط محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در دست اجراست، یادآور شد: مرکز تحقیقات این آمادگی را دارد تا از نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان برای پیشبرد علوم کشاورزی و رفع چالش‌ها در استان در قالب هسته‌ها و واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد کشاورزی حمایت کند.