شپشک های آردآلود ویروس ویرانگر درخت کاکائو/ عرضه شکلات جهان تهدید می شود

پایگاه خبری DA1news: ویروسی که به سرعت در حال انتشار است سلامت درخت کاکائو و دانه های خشک شده ای که شکلات از آن تهیه می شود را تهدید می کند و عرضه جهانی محبوب ترین خوراکی جهان را به خطر می اندازد.
به گزارش گروه بین الملل اخبار روزانه کشاورزی، حدود 50 درصد شکلات جهان از درختان کاکائو در کشورهای غرب آفریقا ساحل عاج و غنا منشا می گیرد. این ویروس مخرب به درختان کاکائو در غنا حمله می کند و در نتیجه بین 15 تا 50 درصد کاهش برداشت را به همراه دارد. بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو (CSSVD) که توسط حشرات کوچکی به نام شپشک آردآلود که برگ‌ها، جوانه‌ها و گل‌های درختان را می‌خورند پخش می‌شود، یکی از مخرب‌ترین تهدیدات برای عنصر ریشه شکلات است.

بنیتو چن-چارپنتیر، پروفسور ریاضیات در دانشگاه تگزاس در آرلینگتون/ایالات متحده و یکی از نویسندگان کتاب «پایداری کاکائو: مورد ویروس ساقه متورم کاکائو» گفت: «این ویروس یک تهدید واقعی برای عرضه جهانی شکلات است. co-infection» در مجله PLoS One.

آفت کش ها به خوبی در برابر شپشک های آرد آلود عمل نمی کنند و کشاورزان را مجبور می کند با قطع درختان آلوده و پرورش درختان مقاوم از گسترش بیماری جلوگیری کنند. اما با وجود این تلاش ها، غنا در سال های اخیر بیش از 254 میلیون درخت کاکائو را از دست داده است.

کشاورزان می توانند با دادن واکسن به درختان برای تلقیح آنها از ویروس، با شپشک های آردآلود مبارزه کنند. اما واکسن ها گران هستند، به ویژه برای کشاورزان کم دستمزد، و درختان واکسینه شده برداشت کمتری از کاکائو تولید می کنند که ویرانی ویروس را تشدید می کند.

استفاده از داده های ریاضی برای تعیین فاصله بین درختان کاکائو برای جلوگیری از عفونت

محققان دانشگاه کانزاس، پرایری ویو A&M و دانشگاه فلوریدا جنوبی، هر سه در ایالات متحده، و موسسه تحقیقات کاکائو در غنا استراتژی جدیدی ایجاد کرده‌اند: استفاده از داده‌های ریاضی برای تعیین فاصله‌ای که کشاورزان می‌توانند درختان واکسینه شده را بکارند. برای جلوگیری از پریدن شپشک های آرد آلود از درختی به درخت دیگر و انتشار ویروس.

Chen-Charpentier گفت: «شپشک‌های آردآلود راه‌های مختلفی برای حرکت دارند، از جمله جابه‌جایی از سایه‌بانی به سایبان دیگر، حمل شدن توسط مورچه‌ها یا وزش باد. کاری که ما باید انجام می‌دادیم این بود که الگویی برای پرورش دهندگان کاکائو ایجاد کنیم تا بتوانند بدانند در چه فاصله‌ای می‌توانند درختان واکسینه شده را از درختان واکسینه نشده بکارند تا از شیوع ویروس جلوگیری کنند و در عین حال هزینه‌ها را برای این کشاورزان کوچک قابل کنترل نگه دارند.»

این تیم با آزمایش تکنیک‌های الگوبرداری ریاضی، دو نوع مختلف مدل را ایجاد کردند که به کشاورزان اجازه می‌دهد یک لایه محافظ از درختان کاکائو واکسینه شده در اطراف درختان واکسینه نشده ایجاد کنند.

Chen-Charpentier گفت: «در حالی که این مدل‌ها هنوز آزمایشی هستند، هیجان‌انگیز هستند، زیرا به کشاورزان کمک می‌کنند از محصولات خود محافظت کنند و در عین حال به آنها کمک می‌کنند تا برداشت بهتری داشته باشند. این برای نتیجه کشاورزان و همچنین اعتیاد جهانی ما به شکلات خوب است.»