سوسپانسیون ها؛ فرمولاسیونهای نوآورانه، محصولی مؤثر و ایمن

پایگاه خبری DA1news: نقش مدیریت صحیح کشاورزی در جلوگیری از تلفات محصول، در دسترس قرار دادن مواد غذایی با نرخ ارزان و بهبود کیفیت و کمیت غذا بر همگان آشکار است. در این میان این سؤال مطرح می‌شود که نقش صنایع شیمیایی کشاورزی برای افزایش تولید از یکسو و حفاظت از محیط زیست از سوی دیگر چیست؟

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، فناوری فرمولاسیون در پاسخ به این سؤال اهمیت فزایندهای پیدا می‌کند. با طراحی فرمولاسیونهای نوآورانه، محصولات شیمیایی مؤثرتر و ایمن تری خواهیم داشت. فرمولاسیون عبارت است از تغییراتی که به روش‌های مختلف روی ترکیبات شیمیایی اعمال شده و موجب بهبود شرایط نگهداری مصرف تأثیر و ایمنی آنها می‌شود.
اولین فرمولاسیونهایی که سال‌هاست در صنایع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل پودرهای مناسب گردپاشی، پودرهای قابل تعلیق در آب، گرانول‌ها محلول‌های آبی و امولسیونهای روغن معدنی در آب هستند. با این حال، از دهه ۱۹۴۰، صنایع شیمیایی تلاش کرده است تا با توسعه مداوم و معرفی ترکیبات و فرمولاسیونهای جدید، خواسته‌های کشاورزان برای حفاظت، افزایش عملکرد و کیفیت محصول را برآورده کند.
از سال ۱۹۷۰ به بعد، با توجه به در دسترس بودن سورفکتانت‌های قوی‌تر و سایر افزودنی‌های مناسب و با آگاهی بهتر و بیشتر از اصول شیمی سطح، دستیابی به فرمولاسیونهای پیچیدهتر که فعالیت بیولوژیکی و پایداری بهتری داشتند امکان‌پذیر شد.
با توسعه فناوری پردازش تلاش برای دستیابی به ذرات بسیار کوچک‌تر برای پایداری و فعالیت بهتر مواد فعال نیز آغاز شد.
در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، تمایل مصرف‌کنندگان و سیاست دولت‌ها بر استفاده از ترکیبات و فرمولاسیونهایی بود که نه تنها استفاده از آنها ایمنتر و راحت‌تر باشد، بلکه دوز مصرف کمتر و سمیت کمتری برای گونه‌های غیرهدف داشته و سازگار با محیط زیست باشند.
طی سالیان بعد فرمولاسیون سوسپانسیون به دلیل مزایایی مانند عدم وجود گرد و غبار، سهولت استفاده، ایمنی و اثربخشی بهتر در مقایسه با سایر انواع فرمولاسیون محبوبیت زیادی پیدا کرد، و در سال ۲۰۱۴ فرمولاسیون سوسپانسیون (SC) از فرمولاسیون مایع امولسیون شونده (EC) به عنوان رایجترین نوع فرمولاسیون تعريف شده تا آن زمان براساس سهم بازار پیشی گرفت.
این روند به دو دلیل پراهمیت اتفاق افتاد. در فرمولاسیون سوسپانسیون حلال‌های پرهزینه قابل اشتعال و خورنده حذف شدند، به‌علاوه با استفاده از این نوع فرمولاسیون امکان فرموله کردن مواد فعال جدیدتر، که ترکیباتی پیچیدهتر با وزن ملکولی بیشتر، عملکردهای متنوع‌تر و مراکز نامتقارن داشتند فراهم می‌شد. با توجه به اینکه فرموله کردن این نوع ملکول‌ها به دلیل حلالیت ضعیف آنها به صورت فرمول‌های مبتنی بر حلال امری چالش‌برانگیز است، با استفاده از فرمولاسیون SC به راحتی می‌توان به راندمان بالایی از این مواد فعال پیچیده در کنار هم دست یافت. بنابراین در طول دهه‌های گذشته صنایع شیمیایی کشاورزی شاهد افزایش فرمولاسیون سوسپانسیون (SC) در بازار بوده است.
سوسپانسیون مخلوطی یکنواخت از ذرات جامد بسیار کوچک پخش شده در یک مایع است. ذرات جامد در مایع حل نشده، بلکه معلق هستند و برای حفظ توزیع کامل لازم است مخلوط را قبل از استفاده به خوبی تکان داد.

یک سوسپانسیون ایده آل ویسکوزیته و سیالیت مناسبی دارد تا انتقال محصولات به مخزن اسپری به آسانی و به طور کامل انجام شود. پراکندگی کافی ذرات نیز مستلزم حضور یک عامل مرطوب‌کننده مؤثر و یک عامل پخش‌کننده کارآمد است. از آنجایی که مواد فعال موجود در سوسپانسیون نامحلول هستند پایداری خوب سوسپانسیون در طولانی مدت امری ضروری است. همچنین اندازه ذرات مواد مؤثر در سوسپانسیون نیز از دیگر فاکتورهای مهم در این نوع از فرمولاسیون است.

مزایای خانواده کودهای سوسپانسیون:
• ایمنی و راحتی کاربر
• فرمولاسیونی مناسب برای بسیاری از مواد فعال که حلالیت کمی در آب دارند
• عدم تولید گرد و غبار
• عدم وجود مایعات قابل اشتعال در فرمولاسیون
• اندازه کوچک ذرات ماده فعال و جذب بهتر آنها
• امکان افزودن ادجوانت‌ها به ترکیب
• کاهش خطر سمیت برای گیاهان
• چسبندگی و نفوذ خوب به سطح هدف

محدودیتهای فرمولاسیون سوسپانسیون
• عدم سازگاری با مواد فعالی که حلالیت بالایی در آب دارند.
• مشکلات پایداری فرمولاسیون در بلندمدت
• پایداری در هنگام رقیق شدن، برای حفظ توزیع یکنواخت محصول در مخزن اسپری در حین استفاده باید هم زدن کافی وجود داشته باشد.