درآمد کیوی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد/ لزوم حمایت ویژه از باغداران

به گزارش ( (DA1NEWS اخبار روزانه کشاورزی؛ گیلان ظرفیت خوبی در بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی دارد که باید احصاء شود. کیوی، یکی از محصولات باغی است که عمدتاً در سه استان گیلان، مازندران و گلستان تولید می‌شود و حجم زیادی از این محصول را می‌توان به‌دلیل برخورداری از کیفیت مناسب صادر کرد تا ضمن کسب درآمد بیشتر برای تولیدکنندگان و ارزآوری برای کشور داشته باشد.

این محصول باکیفیت ایرانی، مشتریانی در کشورهای اوراسیا، هندوستان، برخی کشورهای عربی، اتحادیه اروپا و… دارد، اما متأسفانه در چند سال اخیر صادرات این محصول دچار مشکلاتی شده که عرصه را بر فعالان آن اعم از زنجیره تولید تا صادرات، سخت کرده است.

امسال طبق گفته عده‌ای از تولیدکنندگان کیوی، قیمتی که بابت یک عدد کیوی با وزن حدود ۶۰ تا ۷۰ گرم در قالب یک کیلو از سوی خریداران در نظر گرفته شده حدود پنج هزار تومان تا ۹ هزار تومان است در حالی که سال گذشته هر کیلو کیوی با این ویژگی حدود ۱۱ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان از باغداران کیوی خریداری می‌شد.

افزایش چند برابری هزینه‌های تولید از دستمزد کارگری گرفته تا افزایش نرخ نگهداری سردخانه و افزایش قیمت سبد و هزینه‌های جانبی دیگر، سبب شده تا چیزی تهِ جیب باغداران کیوی نماند.

درآمد کیوی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد/ لزوم حمایت ویژه از باغداران

افزایش هزینه و کاهش درآمد چالش کیویکاران

تولیدکنندگان کیوی با وجود مشکلات پیش رو اگر از سوی دولت مورد حمایت قرار نگیرند و این وضعیت ادامه دار باشد در آینده‌ای نزدیک ناگزیرند زمین‌هایشان را حتی با پایین‌ترین قیمت در معرض فروش قرار می‌دهند.

احمدی یکی از باغداران کیوی  اظهار کرد: ۴ هکتار باغ کیوی دارم و درآمدم نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به نقش ویژه باغداران و کشاورزان در اشتغالزایی، افزود: با توجه به اینکه در این باغ ۱۰۰ نفر را مشغول به کار هستند به اقتصاد و اشتغال کشورم کمک کردم ولی هیچ گونه حمایتی از مسئولان صورت نگرفته است.

این باغدار کیوی با تاکید بر تعریف تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورزان و باغداران، بیان کرد: افزایش هزینه‌ها و درآمد کم سبب شده تا باغداران با چالش مالی مواجه شوند و انتظار می‌رود برای تقویت این بخش تسهیلات در نظر گرفته شود.

لزوم افزایش سردخانه‌های نگهداری مرکبات

حسینی از یکی از سردخانه داران گیلانی اظهار کرد: برای توسعه سردخانه نیازمند حمایت جدی دولت هستیم.

وی با اشاره به ضعف‌های انبارداری کیوی در گیلان، افزود: برخی باغداران گیلانی هنوز به روش سنتی انبارداری می‌کنند اما تک محصول کیوی فقط باید در سردخانه‌ها نگهداری شود و هزینه‌های ایجاد سردخانه، تحت هیچ شرایطی بازدهی اقتصادی ندارد.

این سردخانه دار با بیان اینکه بیشتر محصول کیوی گیلان در مازندران انبارداری می‌شود، گفت: برای بهبود وضعیت سردخانه‌ها باید تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود.

درآمد کیوی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد/ لزوم حمایت ویژه از باغداران

افزایش ۱۰ درصدی تولید کیوی در رودسر

رئیس جهاد کشاورزی رودسر در گفتگو با خبرنگار ناظم نیوز با اشاره به آغاز برداشت کیوی در این شهرستان، اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی ها امسال ۴۰ هزار تن کیوی از سطح باغات شهرستان رودسر برداشت می‌شود.

علی اکبر کردی با بیان اینکه شهرستان رودسر هزار و ۴۰۰ هکتار باغ کیوی دارد، افزود: چهار هزار و ۲۰۰ بهره بردار در تولید و برداشت کیوی مشغول هستند.

رئیس جهاد کشاورزی رودسر با اشاره به اینکه ۱۳ واحد سردخانه با ظرفیت ذخیره سازی ۲۷ هزار تن در رودسر وجود دارد، گفت: به دنبال احداث کارخانه فرآوری در شهرک صنعتی رودسر هستیم.

کردی با بیان اینکه رودسر رتبه دوم تولید کیوی در استان گیلان را دارد، اضافه کرد: امسال نسبت به مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش محصول کیوی را داریم و در حال رایزنی صادرات محصول به کشور هندو کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *