تغییر در نگرش کشاورزان/ کنترل مناسب عوامل خسارتزای کلزا در استان ایلام

پایگاه خبری DA1news: رحیم الهیار مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام از کنترل مناسب عوامل خسارتزای کلزا در این استان خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام، در سالهای گذشته علف هرز انگلی گل جالیز در بسیاری از مزارع کلزای استان مشاهده و باعث کاهش عملکرد کلزا شده است . با وجود توسعه این علف هرز انگلی ، که به عنوان یکی از عوامل محدود کننده توسعه کلزا ، شناخته شده است خوشبختانه با اجرای صحیح دستور العمل های فنی شاهد کنترل رضایت بخش آن در دو سال پیاپی ودر نتیجه افزایش عملکرد این محصول ارزشمند در استان بودیم .

لازم به توضیح است سطح زیر کشت کلزا درسال جاری ۹۲۰۰ هکتار بودکه نسبت به سال قبل (۳۰۰۰ هکتار) افزایش چشمگیری داشت .
قطعاً بخشی از این افزایش سطح حاصل تلاش گسترده همکاران سازمان جهت اقناع کشاورزان در خصوص امکان کنترل گل جالیز و ایجاد ذهنیت مثبت در آنان برای پذیرش موثر بودن شیوه نوین کنترل این علف هرز انگلی بود .
این تغییر در نگرش کشاورزان ، با اطلاع رسانی گسترده از طریق ارسال پیامک انبوه ، اطلاع رسانی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ، آموزش چهره به چهره در سطح روستاها ، برگزاری کلاسهای آموزشی – ترویجی برای بهره برداران ، تهیه اطلاعیه و بروشور آموزشی ترویجی و انتشارآنها در کانالها و گروههای مجازی پر مخاطب ، نصب بنر و اطلاعیه در اماکن پر ترددبدست آمد.

در سال زراعی جاری سازمان جهاد کشاورزی استان با ترغیب کشاورزان از طریق توزیع رایگان ۷۵۰ لیتر علف کش گلایفوزیت ، ۱۵ تن کود سولفات آمونیوم و ۴ تن انواع کودهای مایع گوگرد و پتاس در بین کلزاکاران و نیز اجرای دستور العمل کنترل گل جالیز در مزارع کلزا برای دو سال پیاپی، در این زمینه بعنوان پیشرو مطرح گردید.

همچنین با اطلاع رسانی های صورت گرفته بیش از ۹۰ درصد مزارع کلزا علیه علف های هرز سمپاشی شدند ودر سطح بیش از ۸۰۰۰ هکتار علیه آفات مبارزه شیمیایی صورت گرفت