خیام نکویی: باید روح فرهنگ و اخلاق در مراحل تولیدات کشاورزی جلوه کند

پایگاه خبری DA1news: سیاست گذاری در تمامی روند تولید محصولات کشاورزی و در مسیر مزرعه تا سفره، رعایت اخلاق و کرامت انسان است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، سید مجتبی خیام نکویی طی سخنانی در اولین همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا سیاست گذاری در پیش تولید و روند تولید محصولات کشاورزی و در مسیر مزرعه تا سفره را رعایت اخلاق و کرامت انسان دانست و باید روح فرهنگ و اخلاق در تمامی مراحل تولید کشاورزی جلوه کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات گفت: بشر امروز با وجود دستاوردهای شگفت‌انگیز در زمینه‌های مختلف، به دلیل فقدان اخلاق، از این پیشرفت‌ها علیه خود استفاده کرده است. هر کجا ما از اخلاق فاصله گرفتیم؛ همان جا نقطه سقوط ماست.

خیام نکویی گفت: وی به استفاده‌های نادرست از فناوری و پیشرفت های بشری اشاره کرد و افزود: تمامی پیشرفت های بشری که همراه با اخلاق نبوده بر ضد بشریت بکار گرفته شده است.

وی ادامه داد: فناوری های زیستی و بیولوژیک می تواند در امنیت غذایی تاثیر با ارزش و بسزایی در کشاورزی داشته باشد که امروز متاسفانه با عدم وجود اخلاقیات و توجه نکردن به کرامت انشانی در جنگ استفاده می شود.

رئیس سازمان تات به ضرورت حفظ منابع پایه و کاهش ضایعات کشاورزی اشاره کرد و افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که متأسفانه دومین رتبه فرسایش خاک در جهان را دارد و این وضعیت برای ما زیبنده نیست.

و ی با اشاره به آمار ضایعات در تولیدات کشاورزی گفت: امروز حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از تولیدات ۱۳۳ میلیون تنی بخش کشاورزی کشور به ضایعات تبدیل می‌شود. این در حالی است که اگر تنها یک دانه برنج توسط هر ایرانی هدر رود، غذای ۲۳ هزار نفر در روز دور ریخته می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم استفاده بهینه از منابع، خاطرنشان کرد: دانش‌بنیان کردن کشاورزی باید همراه با رعایت مبانی اخلاقی باشد تا دستیابی به اهداف بلندمدت و پایدار در حوزه امنیت غذایی میسر شود.