کاشت کاکتوس آپونتیا از طرح های اصلاح الگوی کشت

پایگاه خبری DA1news: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان یزد از ترویج کاشت کاکتوس آپونتیا به دلیل توان بالای آن در جذب کربن دی اکسید و در پی آن تولید اکسیژن در شب خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان یزد عباس حاجی حسینی ضمن بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد کشور را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل داده، اظهار کرد: کاکتوس آپونتیا در برابر گرمی و خشکی هوا بسیار مقاوم بوده و در تامین میوه، علوفه دام، مواد غذایی و مکمل ها، تولیدات بهداشتی، دارویی، جلوگیری از فرسایش خاک و ترسیب کربن در مناطق خشک و نیمه خشک قابل کاشت است.

وی افزود: كاكتوس ها از گياهان گوشتي و از رده دولپه اي های جدا گلبرگ بوده و با تيره های ديگر دو لپه اي ها، تفاوت كلي دارند، زيرا ساقه اين گياهان بسيار ضخيم و از حالت استوانه ای خارج و برگها نيز شکل اصلي خود را از دست داده و به صورت خار و تيغ های كوچکي درآمده اند.

به گفته این مقام مسئول، اين گياهان در سرتاسر كره زمين از بيابانهای خشك آمريکا و آفريقا تا انتهای قاره آسيا به چشم مي خورند و عجيب اينکه شکل جالب و گلهای لطيف و فوق العاده زيبا و رنگين آنان بيش از حد دل انگيز و سحرآميز بوده و نظر هر بيننده را بخود جلب مي كند.

لازم به ذکر است، جايگاه اصلي رويش اين گونه ها كشورهای آرژانتين، برزيل، پرو، شيلي و بوليوی است و از همين نقاط به ديگر كشورهای جهان منتقل و پراكنده شده اند.

حاجی حسینی در پایان خاطرنشان کرد: اين گياهان با ذخيره آب و مواد غذایي بيشتر در بافتهای خود قابليت بردباری و سازگاری زيادی داشته و در برابر كم آبي، بسيار مقاوم و مناسب آب و هوای استان و اصلاح الگوی کشت است.