ایمانی عنوان کرد: تأمین کودهای شیمیایی؛ نوشدارو پس از مرگ سهراب

پایگاه خبری DA1news: مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران گفت: عدم تأمین به‌موقع، به‌اندازه و ترکیبی کودهای شیمیایی به‌ویژه کودهای پتاسه فسفاته به اصطلاح «نوش دارو پس از مرگ سهراب» است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، کودها نقش مهمی در مرحله رشد رویشی و ساختمانی گیاه و موجب تشکیل مناسب کلروفیل و در نتیجه سبزینگی لازم در گیاه می‌شود و در شروع رشد گیاهان نقش بسزایی در تأمین عملکرد دارد؛ اما متأسفانه به دلیل گرانی کود شیمیایی در سال‌های اخیر و عدم استفاده کشاورزان از این مواد مغذی شاهد خلأ عملکرد در گیاهان هستیم.

عدم تغذیه مناسب خاک در کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی تأثیر مستقیم داشته و بهره‌وری مورد انتظار به دست نخواهد آمد.

هنوز از گلایه کشاورزان به افزایش ۱۳۲ درصد قیمت کود شیمیایی در سال جاری نگذشته که صحبت از کمبود آن در بازار می‌شود.

به گفته فعالان حوزه کشاورزی در سال جهش تولید با مشارکت مردم دو بار با پدیده گران شدن کود مواجه شده‌ایم؛ نخست در فروردین ۱۴۰۳ کود اوره از ۱۵۳ هزار تومان به ۱۹۵ هزار تومان افزایش یافت. پس از این ۳۰ درصد افزایش در ابتدای سال دوباره مرداد ماه ۱۴۰۳ از ۱۹۵ به ۳۹۵ هزار تومان یعنی حدود ۱۰۲ درصد افزایش یافت.

بنابراین در طول حدود ۴ ماه این درصد افزایش در حالی که قیمت محصولات فقط حدود ۱۶ درصد افزایش داشته در کشت تأثیر منفی خواهد گذاشت.

علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران با اشاره به گرانی این ماده حیاتی برای گیاهان و کمبود آن به مهر گفت: گرانی و عدم تأمین به موقع به اندازه و ترکیبی کود شیمیایی یعنی خلأ عملکرد و شکست خودکفایی گندم.

وی افزود: با افزایش روزافزون جمعیت و تقاضای روزانه برای مواد غذایی، ضروری است تولید مواد غذایی چندین برابر شود.

وی اظهار کرد: اراضی زیر کشت و سطح تولید کنونی قادر به پاسخگویی به تقاضای مردم نیست که دولت‌ها ناچار به واردات محصولات کشاورزی برای تأمین غذای مردم هستند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران با بیان این که از آنجایی که تقاضا برای غذا رو به افزایش و سطوح اراضی کشاورزی به دلیل احداث جاده‌ها، توسعه شهرک‌های صنعتی و همچنین توسعه روستاها و شهرها رو به کاهش است، یادآور شد: تنها راه تأمین غذا با همین سطوح اراضی موجود افزایش عملکرد در واحد سطح با افزایش بهره‌وری از منابع پایه آب، خاک و محیط زیست و به‌کارگیری دانش و فن و همچنین تجربه با استفاده از نیروهای کارآمد و متخصص در بخش کشاورزی میسر خواهد شد.

 

منبع: مهر