پروژه ملی مشترك كلزای بهاره؛ استفاده از ظرفیت اراضی شالیزاری

پایگاه خبری DA1news: پروژه سازگاری ملی و مشترک ارقام کلزا در ایستگاه تحقیقاتی گیل پرده سر موسسه تحقیقات برنج کشور در استان گیلان مورد بازدید قرار گرفت.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  روابط عمومی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، بهرام علیزاده، رئیس بخش تحقیقات دانه های روغنی موسسه و حسن امیری اوغان هماهنگ کننده طرح های به نژادی اقلیم گرم کشور و مجری طرح کلان دانه های روغنی از پروژه سازگاری ملی و مشترک ارقام کلزا در ایستگاه تحقیقاتی گیل پرده سر موسسه تحقیقات برنج کشور در استان گیلان بازدید کردند.
در این بازدید،ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه اجرای آزمایش توسط مجری پروژه، واکنش ژنوتیپ ها در شرایط کشت شالیزار بررسی و ژنوتیپ های مطلوب شناسایی شدند.
در ادامه مجری طرح کلان دانه های روغنی خاطرنشان کرد: یکی از راه های افزایش سطح کشت کلزا در ایران ، استفاده از ظرفیت اراضی شالیزاری حدود ۵۰۰ هزار هکتاری استان های گیلان، مازندران و گلستان است که بیش از شش ماه از سال را به صورت نکاشت باقی می مانند. وی افزود: در برخی از این اراضی که مشکل آب گرفتگی و ماندابی نداشته باشند، می توان با استفاده از ارقام زودرس پرمحصول کلزا نسبت به توسعه کشت آن اقدام کرد.
لازم به ذکر است، به منظور شناسایی ژنوتیپ های مطلوب و سازگار با شرایط کشت شالیزاری، از سه سال پیش پروژه های ملی مشترک مقایسه عملکرد با همکاری موسسه تحقیقات برنج کشور در حال انجام است که امیری اوغان در این خصوص اظهار امیدواری کرد: بتوانیم ارقام خاص این شرایط به جامعه کشاورزان شالیکار ایران معرفی کنیم.
مجری طرح کلان دانه های روغنی گسترش همکاری علمی بین دو موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و موسسه تحقیقات برنج کشور به شکل اداره نسل های در حال تفکیک در اراضی شالیزاری را یک هدف مهم عنوان کرد، که با تصویب و اجرای طرح کلان دانه های روغنی در سطح ملی تحقق خواهد یافت.

 

منبع: https://www.areeo.ac.ir/