نقش اساسی موسسات تحقیقاتی در امنیت غذایی/ سوگیری پایدار زیربنای سیستم‌های علمی

پایگاه خبری DA1news: بر اساس تجزیه و تحلیل یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی با بیش از شش میلیون مقاله و گزارش علمی، کشورهایی که بیشترین آسیب را از گرسنگی و تغییرات آب و هوایی می‌بینند، کشورهایی هستند که کمترین حجم تحقیقات کشاورزی را هدف قرار داده‌اند.

به گزارش گروه علمی اخبار روزانه کشاورزی، در مواجهه با افزایش ناامنی غذایی – به طوری که از هر چهار نفر در کره زمین یک نفر با گرسنگی مواجه است – و رویدادهای شدید آب و هوایی ناشی از تغییرات آب و هوایی، تحول سیستم های غذایی به فوریت مورد نیاز است.

جارون پورسیلو، یکی از بنیانگذاران The Juno Evidence Alliance، یک پلت فرم جهانی ترکیب شواهد برای حمایت، می گوید، با این حال، شواهد حیاتی در مورد پیامدهای محیطی و تغییرات آب و هوایی در مناطقی که بیشتر تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته اند، وجود ندارد، همانطور که تحقیقات پیرامون توانمندسازی و فراگیری زنان وجود ندارد.

Porciello در مصاحبه ای با SciDev.Net گفت: “تحقیقات زیادی در آنجا وجود دارد، بیش از یک میلیون مقاله هر سال در علوم منتشر می شود.” با این حال، در عین حال، به نظر می رسد که ما هنوز کمبود تحقیقاتی را در مورد کشورهایی با سطوح بالای ناامنی غذایی داریم.

Juno Evidence Alliance، همکاری بین سازمان تحقیقات کشاورزی CABI (سازمان مادر SciDev.Net)، Havos.Ai، یک شرکت داده مستقر در نیویورک، و دانشگاه نوتردام، ایالات متحده، از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرد.

بررسی توزیع تحقیقات جهانی در 13 سال گذشته این نشان داد که علیرغم رشد 60 درصدی انتشارات تحقیقاتی در سیستم‌های کشاورزی در آن زمان، سطوح تحقیقات علمی که فقیرترین و آسیب‌پذیرترین کشورهای آب و هوایی را هدف قرار می‌دهند «بسیار پایین» است.

بر اساس این گزارش، برخی کشورها، از جمله بسیاری از کشورهای جزیره‌ای کوچکتر، توسط پایگاه شواهدی با کمتر از 1000 نشریه که در بیش از 35000 مجله منتشر شده است، پشتیبانی می‌شوند.

فیلیپین، که اغلب به عنوان یکی از کشورهایی که بیشتر تحت تأثیر رویدادهای آب و هوایی شدید قرار می گیرد، در بین سال های 2010 تا 2023، در مقایسه با کانادا، که کانون توجه 185،319 نشریه برای مدت مشابه بود، مورد توجه 12443 نشریه قرار داشت.

این تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که تحقیقات مربوط به سهامداران در زنجیره ارزش کشاورزی – مانند شرکت‌های کوچک و متوسط ​​و کشاورزان در مقیاس کوچک – تنها هشت درصد از تحقیقات جهانی سیستم‌های کشاورزی را تشکیل می‌دهند.

شکاف شواهد
به گفته پورسیلو، نویسنده اصلی این گزارش، تحقیقات علمی انجام شده توسط دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی ملی و موسسات CGIAR نقش اساسی در شکل‌دهی برنامه‌های توسعه جهانی و امنیت غذایی دارند. با این حال چالش مهمی در ردیابی نتایج از جمله امنیت غذایی در مقالات علمی وجود دارد.

تحقیقات علمی هنوز به صورت کاملاً تکه تکه، کاغذ به کاغذ، اندازه‌گیری، ابلاغ و منتشر می‌شود، بدون اینکه به جای همه تحقیقات و دانش دیگری که در آنجا وجود دارد، در زمینه معنای آن قرار گیرد.»

در تلاش برای پر کردن این شکاف، محققان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، موسسه تحقیقات بین‌المللی سیاست غذایی (IFPRI) و موسسه بین‌آمریکایی برای همکاری در کشاورزی، حجم کل مقالات تحقیقاتی علمی را هزاران نفر محاسبه کردند. با توجه به تمرکز جغرافیایی هر مقاله تحقیقاتی، قبل از تجزیه و تحلیل تعداد انتشارات تحقیقاتی به ازای هر یک میلیون نفر طبقه بندی شده به عنوان گرسنه متوسط ​​تا شدید.

آنها دریافتند که کشورهایی از جمله نیجریه، پاکستان، اتیوپی، بنگلادش و فیلیپین در 13 سال گذشته کمتر از 3000 نشریه به ازای هر یک میلیون گرسنه داشته اند.

بر اساس شاخص GAIN دانشگاه نوتردام، بسیاری از این کشورها نیز از جمله کشورهایی هستند که در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیرتر هستند.

“سوگیری پایدار”
نویسندگان گزارش Juno می گویند که تغییر این الگوها مستلزم به چالش کشیدن هنجارهای طولانی مدت در مورد پویایی در سراسر علم و سیاست است. آن‌ها «سوگیری پایدار» را که زیربنای سیستم‌های مالی و انتشارات علمی است، صدا می‌زنند.

در میان توصیه‌های آن‌ها، فراخوانی برای سرمایه‌گذاری بیشتر برای حمایت از تحقیقات اولیه در کشورهای کم‌درآمد است – تحقیقاتی که ابعاد اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی سیستم‌های غذایی را در نظر می‌گیرد. آنها تاکید می کنند که سرمایه گذاران باید سرمایه گذاری در پروژه ها و نشریات تحقیقاتی تحت رهبری زنان، به ویژه از جنوب جهانی را در اولویت قرار دهند.

گزارش Juno نتیجه می‌گیرد که پرداختن به این مسائل نیازمند تلاش‌های هماهنگ با سرمایه‌گذاران و ناشران علمی برای «لغو صامت(نادیده نگرفتن) و توانمندسازی محققان بیشتر» است.