تاثیر علم، تخصص و تجربه در کسب و کارهای زود بازده

پایگاه خبری DA1news: بازدید از کارگاه پرورش قارچ خوراکی در بخش مرکزی شهرستان نیشابور با حضور مشاور رئیس سازمان ومسئول امور بانوان سازمان،کارشناس حفظ نباتات استان وبا همراهی رئیس اداره آموزش و ترویج جهاد کشاورزی نیشابور، مسئول حفظ نباتات مدیریت و کارشناس مروج بخش مرکزی با هدف ترغیب و تشویق بانوان تولید کننده انجام شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی نیشابور، نفیسه میریان مسئول امور بانوان سازمان در حاشیه بازدید از کارگاه تولید قارچ خوراکی خانم محروقان در بخش مرکزی نیشابور گفت: پرورش قارچ خوراکی کسب و کاری زود یازده است اما نیاز به علم، تخصص و تجربه دارد.
وی ادامه داد: قارچ های خوراکی، دارای مواد با ارزش غذایی بالایی مانند آب، پروتئین، املاح و انواع ویتامین ها می باشند و کیفیت قارچ این مزرعه از شرایط مطلوبی برخوردار است.
فاطمه صفایی رئیس اداره آموزش وترویج کشاورزی نیشابور نیز اظهار داشت: سالن های تولید قارچ خوراکی نیازمند تجهیزاتی خاص از جمله :هواساز، فن، رطوبت ساز، دماسنج، رطوبت سنج، تجهیزات حرارتی و تجهیزات سرمایشی می باشد .
رئیس اداره ترویج ابراز کرد: محصول قارچ دارای مراحل رشدی متفاوت در سالن های پرورش می باشد که شامل : رشد ریسه ها در کمپوست ، رشد ریسه ها در خاک، مرحله هوادهی و برداشت قارچ می باشد.
آتنا محروقان تولید کننده قارچ دکمه ای نیز گفت: سعی شده در سالنهای تولید کننده قارچ بجای استفاده از سموم شیمیایی از راههای دیگر کنترل آفات مانند کارتهای زرد و تله های نوری استفاده شود تا محصولی سالم به دست مصرف کننده نهایی برسد.
وی ادامه داد: این کارگاه تولید قارچ در محدوده روستای محمودآباد فضل بخش مرکزی و دارای 4 سالن می باشد که در طی سال 6 دوره پرورش قارچ در آن انجام می شود و در هر دوره تقریباً بطور میانگین 700 کیلوگرم قارچ با کیفیت تهیه و روانه بازار می شود.
لازم به ذکر است کارگاه مورد بازدید دارای تجهیزات لازم می باشد و هر دوره پرورش قارچ ۶۰ روز طول می کشد و برای حدود ۶ نفر، اشتغال موقت ایجاد کرده است.