سطح زیر کشت گندم کشور از پنج میلیون هکتار گذشت

به گزارش DA1news: مجری طرح گندم کشور گفت: تاکنون گندم آبی در سطح یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار و گندم دیم در سطح سه میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور کشت شده و در مجموع سطح زیرکشت گندم کشور به پنج میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار رسیده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، سهراب سهرابی در حاشیه نشست ستاد زراعت استان فارس در شیراز گفت: با توجه به توصیه های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ما می توانیم در اقلیم های گرم کشور تا پایان آذرماه کشت گندم را انجام داده و بر اساس برآوردها در مجموع سطح زیر کشت گندم به حدود ۶ میلیون هکتار افزایش یابد.

به گفته وی؛ یک سری اقدامات از جمله تدارک بذور وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است که تاکنون ۴۰۰هزارتن بذر تدارک دیده شده و بخش قابل توجه این بذور بوجاری، فرآوری و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

مشاور معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این وزارتخانه سه میلیون و ۲۰۰ هزارتن کودهای شیمیایی تدراک دیده است، افزود: این کودها شامل ۲ میلیون و ۴۰۰هزار تن اوره، ۵۰۰ هزار تن فسفاته و ۳۰۰ هزار تن کودهای پتاسه بوده که قسمتی از آن تامین شده و مابقی هم در حال تهیه و تدارک است.

سهرابی اضافه کرد: با توجه به تاکیدات وزیر جهاد کشاورزی و برنامه ریزی های انجام شده ، برای سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱، تولید ۱۲.۵میلیون تن گندم و خرید تضمینی ۹ میلیون تن هدف گذاری شده است که با این میزان تقریبا تمامی نیاز گندم خبازی‌ها تامین می شود.

مجری طرح گندم کشور با اشاره به اینکه چند برنامه ویژه در استان ها داریم، اظهار کرد: یکی از آنها برنامه کشت قراردادی است که تاکنون ۱۱۰ هزار هکتار کشت قراردادی گندم آبی در سطح کشور انجام شده که سهم استان فارس بیش از ۱۲هزار هکتار کشت قراردادی است.

سهرابی با اشاره به اینکه یکی از طرح های بسیار خوب و مهمی که وزارت جهاد کشاورزی در دست اجرا دارد طرح جهش تولید در دیم زارهای کشور است، اضافه کرد: برنامه ما برای سال سوم در ۲۱ استان، کاشت محصولاتی نظیر گندم، جو، دانه های روغنی، نباتات علوفه ای، گیاهان دارویی و حبوبات در سطح چهار میلیون و ۲۰۰هزار هکتار است.

به گفته وی؛ سهم استان فارس از این طرح ۲۰۰هزار هکتار است.

مشاور معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در راستای طرح “جهش تولید در دیمزارهای کشور” خدماتی شامل یارانه بیمه به کشاورزان ارائه می شود، اظهار کرد: به ازای هر هکتار از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ۵۰ هزار تومان و وزارت جهاد کشاورزی نیز ۵۰ هزار تومان، یعنی جمعاً ۱۰۰هزار تومان کمک بلاعوضی اختصاص می یابد که به کشاورزان در زمینه بیمه پرداخت می‌شود.

به گفته وی؛ اعطای تسهیلات با نرخ سود ۴درصد تا سقف یک صد میلیون تومان برای خرید ماشین آلات و ادوات دنباله بند، در اختیار قرار دادن کودهای بذرمال رایگان در مرحله کاشت و کودهای ریزمغذی رایگان در مرحله داشت، آموزش و اجرای برنامه های ترویجی و آگاه سازی کشاورزان، نظارت بر مزارع ، تهیه و تدارک لوجستیک خودرو جهت حضور کارشناسان در مزرعه از مهمترین اقداماتی است که در برنامه “طرح جهش تولید در دیمزارها” انجام می شود.

مجری طرح گندم کشور؛ از هدفگذاری برنامه تولید بیش از ۵۰۰ هزار تن بذرگندم برای سال آینده نیز سخن گفت و افزود: بخش اعظمی از مزارع تکثیر بذر کشت شدند و مابقی نیز در حال کشت است.

سهرابی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ با خرید حدود هفت و نیم میلیون تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان رکورد خوبی را داشتیم و خرید تضمینی امسال ، ۶۰درصد از سال گذشته بیشتر بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *