ابراهیم: لزوم برون رفت از شرایط موجود، اقدامات آبخیزداری است

پایگاه خبری DA1news: ابراهیمی در نشست خبری پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری چالش‌های کلان کشور در حفاظت خاک و آبخیزداری بیان کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی ابراهیمی رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری همزمان با برگزاری تور رسانه ای و بازدید از طرح آبخیزداری شهرک دارویی برکت در خصوص چالش‌های کلان کشور در حفاظت خاک و آبخیزداری توضیحاتی ارائه داد.

عطاء اله ابراهیمی گفت: تغییر اقلیم و پیامدهای آن نظیر افزایش تواتر حدی سیل و خشکسالی، چالش کاهش آب پایه و موقتی شدن جریان رودخانه‌ها، تعارضات شدید بر سر آب در حوزه‌های آبخیز
افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی و فرونشست دشت‌ها، فرسایش خاک و تولید رسوب و گرد و غبار، فرسایش بادی تشدیدی، گرد و غبار و شنهای روان از چالش‌های کلان کشور در حفاظت خاک و آبخیزداری است.
رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری بهره برداری بی رویه از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، اجرای طرحهای عمرانی بدون ملاحظات محیط زیستی، ناسالم و ناپایدار بودن وضعیت حوزه‌های آبخیز کشور از دیگر موارد مهم در حفاظت خاک و آبخیزداری است.

ابراهیمی لزوم برون رفت از شرایط موجود با اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری میسر خواند و بیان کرد: خاتمه 148 طرح مصوب، تصویب و ابلاغ 163 طرح تحقیقاتی و تعداد 243 طرح پژوهشی در دست اجرا در سال 1402-1403 (107 طرح ستادی و 136 طرح استانی) را جزئی از فعالیت ها و عملکرد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری خواند.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: بهینه‌سازی طراحی سازه‌های آبخیزداری، بهینه‌سازی عملکرد سازه‌های مکانیکی کنترل رسوب، بهینه‌سازی عملکرد سازه‌های مکانیکی کنترل سیل، بهینه‌سازی طرح سازه‌های حفاظت سواحل، اثرات هیدرولیکی سیل بر سازه‌های متقاطع، مکان‌یابی و طراحی سازه‌های ساحلی و طراحی و بهینه‌سازی طراحی سازه‌های آبی و ساحلی را از جمله فعالیت‌های پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری بیان کرد.

ابراهیمی در توضیح مدیریت و احیای منابع آب و خاک حوزه آبخیز پژوهشکده گفت: سلامت آبخیز، آبخوانداری، مهار و مدیریت سیلاب، مدیریت رواناب و احیای زیست بوم، سدهای زیرزمینی، آبیاری سیلابی، سطوح آبگیر باران، ساماندهی خشکه‌رودها نیز از جمله فعالیت‌های پژوهشکده در خصوص مدیریت و احیای منابع آب و خاک حوزه آبخیز است.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در پاسخ به سوال خبرنگار DA1news در خصوص اولویتهای پژوهشکده در اجرای طرحهای آبخیزداری گفت: با تهیه نقشه و اطلس فرسایش خاک، سیل و آب دشتهای کشور توانسته ایم مناطق را شناسایی و در اولویت پروژه های تحقیقاتی پژوهشکده قرار دهیم.

ابراهیمی در ادامه سخنان خود گفت: باید در بعضی موارد هم مجددا کارشناسی و تحقیق مجدد صورت بگیرد.

 

در ادامه رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با ارائه برنامه ها و تجارت پژوهشکده توضیحاتی ارائه کرد که در ذیل تصاویر آن خواهد آمد: