گویان؛ بی‌نظمی‌های مالی، بیداد بودجه‌های اختلاس شده

پایگاه خبری DA1news: پیشینه ای نگران کننده از اینکه چگونه فساد در بخش های کشاورزی می تواند کل اقتصادها را ویران کند.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، تقلب مستمر در صنعت قند گویان جلب کنم که شباهت های نگران کننده ای با رسوایی و بدنامی برنج در تایلند دارد. هر دو بخش که زمانی افتخار کشورهای متبوع خود بودند، مملو از فساد شده‌اند که میلیون‌ها هزینه برای مالیات دهندگان داشته و اعتبار جهانی آنها را خدشه‌دار کرده است.

در گویان، صنعت شکر مدت‌هاست با ناکارآمدی، سوء مدیریت و در حال حاضر، تعداد فزاینده‌ای از موارد کلاهبرداری گرفتار شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که در سال‌های اخیر بیش از 30 میلیارد دلار GYD به صنعت تزریق شده است، اما بازدهی ناگوار بوده است. بی‌نظمی‌های مالی، گزارش‌های تولید متورم، و بودجه‌های اختلاس شده بیداد می‌کنند. همین سال گذشته، یک ممیزی میلیون‌ها دلار را کشف کرد که در فرآیندهای تدارکات حساب نشده است. این اقدامات نه تنها به صنعت آسیب می زند، بلکه به هزاران کارگر و خانواده های آنها که برای بقا به آن وابسته هستند آسیب می رساند.

این به طرز چشمگیری شبیه وضعیت تایلند است، جایی که طرح یارانه برنج بین سال‌های 2011 و 2014 منجر به خسارات هنگفتی شد. دولت برنج را از کشاورزان با قیمت های متورم خریداری می کرد که بسیار بالاتر از ارزش بازار بود و در نتیجه انبار برنج فروخته نشده بود. این طرح در نهایت بیش از 8 میلیارد دلار خسارت به تایلند وارد کرد و به یکی از بزرگترین رسوایی های فساد در تاریخ این کشور تبدیل شد. مقامات عالی رتبه تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند و سال ها طول کشید تا صنعت برنج بهبود یابد.

هر دو مورد الگوی نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهند که چگونه فساد در بخش‌های کشاورزی می‌تواند کل اقتصادها را ویران کند. در گویان، مالیات دهندگان میلیاردها دلار برای احیای صنعت شکر ریخته اند، اما بدون شفافیت، نظارت و پاسخگویی، در خطر ابتلا به همان سرنوشت صنعت برنج تایلند است. زمان آن فرا رسیده است که با پوسیدگی درون سیستم خود مقابله کنیم و قبل از اینکه بخش شکر گویان مانند صنعت برنج تایلند زیر بار فساد فرو بریزد، برای اصلاحات واقعی تلاش کنیم.

***

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، گویان در شمال شرقی قاره آمریکای جنوبی قرار دارد و مساحت آن ۲۱۵.۰۰۰ کیلومتر مربع است. گویان از جنوب و غرب با کشور برزیل، از شمال غربی با ونزوئلا، از جنوب شرقی با سورینام و از سمت شمال شرق با اقیانوس اطلس هم‌مرز است. این کشور گرمسیر، در تمام سال بارانی است و رودها و رودخانه‌های پرآبی دارد. نام گویان نیز به معنای زمینی است که پرآب است. مهم‌ترین شهر گویان، جورج تاون، پایتخت این کشور است و حدود یک‌سوم جمعیت کشور در این شهر ساکنند.

 

ترجمه: ناظم رام