سبز» ایده‌آل؛ نقش فناوری آفت‌کش‌های زیست‌سازگار گیاه‌پایه در تولید پسته

پایگاه خبری DA1news: عضو هیات علمی بخش تحقیقات آفت‌کش‌ها از طراحی آفت‌كش گیاه‌پایه و زیست‌سازگار برای كنترل آفت پسیل پسته خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، مریم نگهبان عضو هیات علمی بخش تحقیقات آفت‌کش‌ها طی سخنانی در کلاس آموزشی  در قالب روزمزرعه در مورد آفت‌کش گیاه‌پایه و زیست‌سازگار برای کنترل آفت پسیل پسته اطلاعاتی در اختیار باغ‌داران استان کرمان قرار داد.

بر اساس این گزارش و در راستای ترویج روش‌های کنترل غیرشیمیایی آفات محصولات کشاورزي روزمزرعه با عنوان «نقش فناوری آفت‌کش‌های زیست‌سازگار گیاه‌پایه در تولید پسته سالم» در بخش تحقیقات آفت‌کش‌ها برای باغ‌داران پیشرو، کارشناسان حفظ نباتات، مسئولین مراکز و کارشناسان پهنه در استان کرمان در مرکز جهاد کشاورزی نوق برگزار شد.

نگهبان با تاکید بر آفت‌کش‌های شیمیایی و محدودیت‌های آنها، آفت‌کش‌های زیستی و توسعه آنها، استفاده از سموم بیولوژیکی و گیاهی در ایران و انتظارات از آن گفت:آفت‌کش‌های شیمیایی، پیشرفته‌ترین عامل برای بهبود تولیدات کشاورزی و حفاظت از آن‌ها هستند، اما استفاده زیاد و بی‌رویه از آفت‌کش‌ها بدون رعایت نکات ایمنی، نه تنها خطرات جدی برای سلامتی انسان، موجودات مفید، محیط زیست، و نیروهای کارگری دارد، بلکه خطر بقایای سمی و افزایش مقاومت در برابر آفات را نیز به دنبال دارد.

عضو هیات علمی موسسه اظهار داشت: از آفت‌کش‌های بیوشیمیایی، اغلب به عنوان «سبز» ایده‌آل یاد شده و دارای مزایای ایمنی بالا، عدم آلودگی و در نهایت غیرسمی بودن برای انسان و حیوانات غیرهدف هستند که تاکنون هیچ مقاومتی از آن ها گزارش نشده است.

مریم نگهبان افزود: آفت‌کش‌های بیوشیمیایی شامل آفت‌کش‌های گیاه‌پایه می‌شوند که استفاده از آنها در سراسر جهان در حال‌ رشد است و به طور فزاینده ‌ای در مدیریت یکپارچه آفات و بیماری‌ها به منظور افزایش کارایی و کیفیت برنامه های کنترل، همراه با اثرات زیست‌محیطی کم آنها به‌کار گرفته می‌شوند.

محقق بخش تحقیقات آفتکش‌ها، ویژگی اصلی که آفت‌کش‌های زیست‌سازگار را از آفت‌کشهای مصنوعی متمایز می‌کند، چنین عنوان کرد: وجه تمایز آنها در نحوه عمل‌کردن است که از طریق روش‌های اختلال در جفتگیری، ضد تغذیه، خفگی و خشک‌شدن، دافع بودن، دناتوره کردن پروتئین و ایجاد ناهنجار‌ی‌های پوست‌اندازی، جلوگیری از تخم‌گذاری، اختلال در سیستم غدد درون‌ریز و یا ایجاد تغییر در سیستم عصبی مرکزی باعث اختلال در عملکرد عصبی می‌شود که در نهایت باعث فلج‌شدن حشرات هدف شده و منجر به مرگ آنها می‌شود.

عضو هیات علمی موسسه بیان داشت: در این راستا آفت‌کش بیوشیمیایی گیاه‌پایه و زیست‌سازگار بدون باقی‌مانده سمی برای تولید پسته سالم کشاورزی و ایجاد سلامت و امنیت غذایی با کارایی مناسب با فناوری جدید به عنوان آفت‌کش تجاری برای کنترل پسیل پسته در باغات پسته، به کمک محققین موسسه تحقیقات گیاهپزشکی طراحی شده است.

وی افزود: تحقیقات نشان داده که فرمولاسیون‌های گیاهی می‌توانند به عنوان مکملی جهت استفاده در کنترل تلفیقی پسیل پسته مورد استفاده قرار گیرند و گامی موثر در راستای تولید محصول سالم باشند که آفت‌کش تولید‌شده نیز عاری از هر گونه ترکیبات سمی و شیمیایی و مضر برای انسان و حیوانات بوده و کاملاً گیاهی است و به همین دلیل محدودیتی برای استفاده باغی ندارد.

نگهبان درخصوص طراحی آفت‌کش گیاه‌پایه و زیست‌سازگار برای کنترل آفت پسیل پسته گفت: مواد اولیه این فرمولاسیون بر پایه مواد اولیه صنعتی و همچنین روغن و اسانس‌های گیاهی استفاده‌شده با خاصیت حشره‌کشی کاملاً بومی است و تولید این محصول می تواند گامی مهم در رونق کشاورزی و کشت گیاهان دارویی بومی باشد.

نگهبان، هدف از حفظ محصول با تکیه بر روش‌های بیولوژیکی و غیرشیمیایی را مبارزه با آفات به منظور کاهش مصرف سموم شیمیایی و دستیابی به تولید محصولات دانست.

محقق بخش تحقیقات آفت‌کش‌ها، تشویق جذب و حمایت از پژوهش‌های دانش‌بنیان، فراهم‌شدن زمینه تولید پایدار عوامل غیرشیمیایی، اجرای برنامه کاهش مصرف سموم شیمیایی، حفظ تنوع زیستی ، ایجاد تعادل در اکوسیستم‌های کشاورزی، حفظ تعادل طبیعی و در اولویت قرار گرفتن گسترش دامنه سلامت جامعه مصرف‌کننده محصولات کشاورزی را از راهکارهای اساسی رسیدن به این هدف مطرح کرد.

 

منبع: موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور