دفتر امور خاک آذربایجان شرقی راه‌اندازی شد/ نگاه جدی استان به چالش های حوزه خاک

پایگاه خبری DA1news: دفتر امور خاک در مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با حضور اکبر فتحی افتتاح شد.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، مدیرکل دفتر امور خاک معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در حاشیه مراسم افتتاح و راه اندازی دفتر امور خاک در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی که با حضور اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شده بود گفت: اداره خاک با هدف مدیریت و برنامه ریزی در ارتباط با خاک در راستای قانون حفاظت خاک و شناسایی مسائل و مشکلات آن ایجاد شده است.
ناصر دواتگر با اشاره به اینکه این دفتر می‌کوشد تا راهکارهای مقابله با چالش‌های حوزه خاک را احصا کند افزود: تکمیل مطالعات خاک یکی از مهمترین اقداماتی است که توسط این دفتر پیگیری می‌شود چرا که مطالعات به تعیین وضعیت حاصلخیزی و اصلاح الگوی کشت و … کمک می کند.
وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت خاک در امنیت غذایی و شکاف عملکرد، تعیین اینکه کدام گیاهان از نظر اقتصادی دارای مزیت هستند و منجر به تولید پایدار می شوند نیز دیگر اقدامی است که توسط دفتر خاک پیگیری می شود.
دواتگر گفت: تعیین وضعیت تخریب و آلودگی خاک، تعیین ارزش اقتصادی خاک و شناسنامه دار کردن اراضی از اولویت های این دفتر است.
وی با بیان اینکه خاک‌های کشور ما در اقلیم خشک و نیمه خشک هستند بیان کرد: هر کشوری که چنین اقلیمی داشته باشد معمولاً دچار یکسری محدودیت هایی هست و خاکش بهره وری لازم را ندارند اما با یک مدیریت مناسب همین خاک ها قابل بهره برداری است.