نجفی تشریح کرد؛ چالش ها و مشکلات شرکت های دانش بنیان و فناور

پایگاه خبری DA1news: مسعود نجفی از حمایت تسهیلاتی 40 میلیارد ریالی و رشد 32 درصدی در استقرار شرکت های فناور و دانش بنیان در خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، مسعود نجفی در دیدار با نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گزارشی از اقدامات انجام شده توسط این مرکز در حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان ارائه نمود.
مسعود نجفی در حاشیه دیدار میثم ظهوریان نماینده مجلس شورای اسلامی از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی گفت: در اولین سفر رئیس جمهور شهید به استان موضوع تشکیل پردیس کشاورزی در استان مطرح و به تصویب رسید و در اردیبهشت ماه 1401 اولین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در این مرکز ایجاد شد. رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: تهیه نقشه راه دهکده اولین گام ما در مدیریت این مجموعه بزرگ بوده است .
نجفی گفت: در سال 1401 موفق به پذیرش و استقرار 53 شرکت شدیم که این شرکت ها در حوزه های مختلف کشاورزی در این دهکده با در اختیار داشتن فضای علمی و تحقیقاتی شروع به تولید محصولات دانش بنیان کرده اند . مسعود نجفی سپس با اشاره بر رشد 32 درصدی در استقرار این شرکت ها در سال 1402 گفت: 19 شرکت جدید را در سال 1402 در این دهکده مستقر شده اند که در اثر شروع فعالیت حرفه ای این شرکت ها 110 شغل جدید ایجاد شده است .

چالش ها و مشکلات شرکت های دانش بنیان و فناور

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان در ادامه 3 چالش و مشکل اساسی شرکت های مستقر در دهکده فناوری و نوآوری را، بروکراسی اداری و زمان بر بودن صدور مجوزها، نقدینگی و نیاز به سرمایه و ورود به بازار و فروش محصول بیان نمود و گفت: تمرکز مرکز را در حل این سه مشکل قرار داده ایم و در سال پیش رو و سال های گذشته به منظور تسهیل صدور مجوزها با مقامات استانی و ملی جلسات مختلفی را برگزار و از آنها دعوت کرده ایم با حضور در دهکده با مشکلات این شرکت ها آشنا شده و تا حدودی شرایط را برای پذیرش و هموارسازی صدور مجوز آسان کرده ایم .
مسعود نجفی با اشاره به حضور بیش از 20 مقام تصمیم ساز در این دهکده و آشنایی مدیران استانی با این مجموعه گفت: علاوه بر آسان سازی صدور مجوز حضور مدیران استانی توانسته است تا حد زیادی مشکل فروش این شرکت ها را نیز برطرف کند ولی هنوز به طور کامل این مشکل مرتفع نشده و امیدواریم تا پایان سال با ورود تشکل ها به صحنه بتوانیم این چالش را نیز پشت سر بگذاریم.
مسعود نجفی همچنین شرکت در نمایشگاههای استانی و ملی را یکی از مهم ترین روش های معرفی و شناخت این شرکت ها به جامعه و هموارسازی مسیر فروش این محصولات دانسته و گفت: 40 شرکت فناور و دانش بنیان در سال گذشته در بیش از 10 نمایشگاه ملی و استانی شرکت و محصولات خود را ارائه داده اند.

حمایت تسهیلاتی 40 میلیارد ریالی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان در زمینه چالش تامین نقدینگی و سرمایه اولیه شرکت ها گفت:نهایت تلاش خود را کرده ایم تا در سال 1402 حمایت تسهیلاتی به مبلغ 40 میلیارد ریال از شرکت های فناور و دانش بنیان داشته باشیم که این مقدار در سال 1401 حدود 29 میلیارد ریال بوده است و شاهد رشد حدود 38درصدی در این زمینه هستیم و برنامه مرکز در سال 1403 و ادامه را افزایش این میزان به بالای 50 میلیارد ریال می باشد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی یکی دیگر از مهم ترین حمایت های صورت گرفته از این شرکت ها را در حوزه برگزاری رویدادهای فناورانه در جهت حل مشکلات کشاورزی کشور دانست و گفت: باید به جوانان این کشور میدان بدهیم و میدان تحقیق و پژوهش در این مرکز با برگزاری 4 رویداد فناورانه برای این جوانان تحصیل کرده فراهم شده است . رویدادهای برگزار شده در زمینه مسائل عمومی دانش بنیان کشاورزی با عنوان رویداد جوانه، رویداد فناورانه حوزه خوراک دام ، طیور و آبزیان با عنوان فن دانه ، رویداد فناورانه حوزه آجیل و خشکبار ایران با عنوان ناتک و رویداد فناورانه حوزه مصرف بهینه آب در کشاورزی با عنوان فن آب بوده است و بیش از 200 ایده و طرح دانش بنیان به دبیرخانه این چهار رویداد ارسال شده است که این نشان از اهمیت موضوع و لزوم حمایت مراکز تحقیقاتی از جوانان و شرکت های نوپای فناور دارد.
در پایان رئیس مرکز از نماینده مردم مشهد خواست نگاه ویژه ای به شرکت های فناور و دانش بنیان داشته و در مجلس با تصمیم سازی و قانون گذاری در جهت حمایت از این شرکت ها به مجموعه تحقیقات کشاورزی استان کمک و همکاری داشته باشد.